banner
23 juni 2018


Nieuwe privacywet komt klanten ten goede, maar winkeliers krijgen er nog hoofdpijn van.

Zeker dertig uur heeft winkelier Bianca Vlooswijk – in Oudewater bekend als ‘het Kaasmeisje’ ( tevens de naam van haar zaak) – besteed aan het doorgronden van de AVG, de algemene verordening persoonsgegevens. Deze Europese privacywetgeving wordt vrijdag van kracht. Elk Europees bedrijf, van multinational tot buurtsuper, is eraan gebonden. De wet komt de privacy van klanten ten goede, ondernemers krijgen er kloppende koppijn van.
Verstrikt in het dichte struikgewas
Kaasmeisje Bianca is illustratief voor honderdduizenden ondernemers die worstelen met de AVG. En met haar twee kaaswinkels in Oudewater en Montfoort is zij nog slechts een kleine speler. Op bescheiden schaal ‘verwerkt’ Vlooswijk persoonsgegevens. Op haar website staat een contactformulier, zo nu en dan stuurt ze een mail of factuur naar een klant of bedrijf, af en toe plaatst ze een foto op Facebook met daarop een klant of medewerker. De personeelsadministratie gaat via een payrollbedrijf. ‘Het is eigenlijk helemaal niks.’
Toch raakte ze volledig verstrikt in het dichte struikgewas van de AVG. Ze had haar agenda leeggemaakt, had er een ‘project’ van gemaakt. Maar de AVG bleek ongelooflijk weerbarstig. ‘Hoe verder je erin duikt, hoe meer je ontdekt dat zoveel nog niet duidelijk is.’ Met de deadline in zicht komt Vlooswijk happend naar adem boven. Het Kaasmeisje is (bijna) privacywetgeving-proof.
Ze heeft minutieus gedocumenteerd hoe ze omgaat met persoonsgegevens. Haar webdesigner legt haar site langs de AVG-lat. Onder aan haar mails staat voortaan een disclaimer. Ze schreef een privacystatement van vijf pagina’s waarin ze de klant uitlegt wat er met zijn gegevens gebeurt. Die verklaring begint met sussende woorden: ‘Het Kaasmeisje doet niets geks met je gegevens.’ 

 



De nieuwe privacywet is werk in uitvoering – vanaf vrijdag moet de tekst stollen in de praktijk – maar wat de AVG nu al heeft bereikt: een enorm toegenomen bewustzijn bij bedrijven over de gevoeligheid van persoonsgegevens. En dat is ondanks de hoofdpijn veel waard, vindt winkelier Vlooswijk. ‘Iedereen gooit klakkeloos alles op internet. Is het nodig? Ik vind van niet.’ Het Kaasmeisje betracht de grootste zorgvuldigheid. Een stukje kaas kopen was nog nooit met zoveel waarborgen omgeven.  
De Autoriteit Persoonsgegevens is veelal de kop van jut. Niet geheel terecht, zo klinkt door in een schriftelijke reactie. De toezichthouder biedt een online ‘regelhulp’, een ‘tienstappenplan’, een brochure genaamd ‘AVG in een notendop’. Bellen kan ook: ‘De telefoon staat al weken roodgloeiend.’ Maar bedrijven zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk om zich te informeren. ‘Iedereen heeft ruim de tijd gehad om zich voor te bereiden.’
Bron: excerpt uit de Volkskrant van 24 mei 2018

bewerkt door N.M.A.M. van Boxtel.

 

 

De provincie Noord Holland heeft een subsidieregeling in het leven geroepen om winkelgebieden een steuntje in de rug te geven. Het doel is om de kwaliteit te verbeteren, leegstand terug te dringen, samenwerking te verbeteren of het onderscheidend vermogen te bevorderen. Ondernemingen of winkeliersverenigingen kunnen hiervoor een aanvraag indienen. De subsidiebijdrage is maximaal 50% van de  totale kosten met een maximum van € 30.000,- per aanvraag.

Meer informatie over deze subsidieregeling en het bijbehorende aanvraagformulier is te vinden via deze link. Indien gewenst kunnen(kan) de 

 

 

 

 

In wijkwinkelcentrum Middenhoven is sinds enkele maanden een Action outlet gevestigd hetgeen consequenties heeft gehad zal hebben voor verschillende aldaar nog gevestigde middenstanders maar de vestiging van deze Action zal natuurlijk het bezoek van consumenten aan het wijkwinkelcentrum doen verhogen.


 

In 2018 zal wijk winkelcentrum Groenhof een grote renovatie ondergaan.

De Lidl komt op de plek waar nu Groenhof Optiek en de Blokker zijn gevestigd. Groenhof Optiek moet een volledig nieuw onderkomen krijgen en zal daarvoor dienen te verhuizen naar het midden van het centrum, terwijl Kruidvat in het nu leegstaande pand trekt waar voorheen de DA-drogist zat. Ook het pand van de snackbar aan de buitenzijde wordt bij de nieuwe Kruidvat getrokken. 

 


BerijfsInvesteringsZones, kortweg Biz genaamd, waarvoor de gemeente ondernemers – op aandrang van de VVD – enthousiast wil maken.

Volgens Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) zijn er in Amsterdam en andere steden vele succesvolle BIZ-en uitgerold. Ondernemers investeren daar collectief in projecten die hun winkelcentrum of bedrijventerrein verbeteren. Als de meerderheid een prject wenst, moet iedereen meebetalen. De incasso berust bij de gemeente. Het gaat om ondernemers in een bepaald gebied.


 

VAD collectiviteit bij Zorg en Zekerheid ook in 2018 zeer aantrekkelijk. Nog steeds rond de 100 euro per maand voor de Basisverzekering en 10 % op uw eventuele aanvullende verzekering. Dit geldt voor U uw gezinsleden en uw medewerkers met gezinsleden. Uw VAD lidmaatschap meer dan de moeite waard.!!!