PSD2 van kracht: creditcardtoeslag verleden tijd

20 februari 2019

Tablet betalen.jpg

Retailers mogen voortaan geen toeslag meer rekenen als er wordt betaald met een creditcard. Het is een van de gevolgen van de nieuwe PSD2-betaalwet, die dinsdag in werking is getreden in Nederland.
Tot voor kort mochten winkels, webshops en andere bedrijven de daadwerkelijk gemaakte kosten die zij betalen voor betaaltransacties nog doorberekenen aan consumenten. Zo kwam het voor dat ze een toeslag van twee procent moesten betalen als ze online iets met de creditcard wilden aanschaffen.

Door de invoering van PSD2 kunnen consumenten bedrijven toegang geven tot hun betaalrekening. Daarmee krijgen ze inzicht in de betaalgegevens en kunnen ze op basis daarvan hun diensten aanbieden, zoals het uitvoeren van online grensoverschrijdende betaalopdrachten of het bieden van inzicht in uitgaven en inkomsten in een digitaal huishoudboekje.

Verder gaat PSD2 gepaard met extra beveiligingseisen om de veiligheid van het betalingsverkeer te waarborgen. Zo moeten bedrijven die de nieuwe innovatieve diensten willen aanbieden een vergunning hebben van De Nederlandsche Bank en komen ze onder toezicht te staan.

 

Koper van Blokker krijgt honderden miljoenen mee

17 februari 2019

De familie Blokker wil de partij die de gelijknamige winkelketen overneemt een ‘substantieel bedrag’ meegeven. Het zou gaan om zo’n 250 miljoen euro, zeggen bronnen uit de retail en financiële sector tegenover De Financiële Telegraaf.

blokkerlogo2.jpg

De hoogte van de bruidsschat klopt volgens een woordvoerder niet, al bevestigt hij wel dat de familie bereid is een ‘substantieel bedrag’ te betalen. Blokker is in gesprek met zo’n twaalf kopers, allemaal uit de hoek van private equity. Onder meer de Duitse investeerder Aurelius en het Nederlandse H2 worden genoemd. Grote internationale kandidaten zouden er niet zijn.

Meer dan de helft van de twaalf kandidaten heeft inmiddels een niet-bindend bod uitgebracht, zegt de woordvoerder. Volgens hem zitten er ‘goede partijen’ bij en gaat het niet alleen om kandidaten die fors willen saneren. “De familie wil een koper die bereid is te investeren.”

De meeste bieders willen dat de familie een aandeel in de winkels behoudt, maar die wil dat zelf niet en verkiest in plaats daarvan de koper een fors bedrag toe te geven. Blokker maakt nog altijd verlies, zegt de woordvoerder. “Maar we zijn met een driejarenplan bezig en het gat al veel beter dan in 2017.”

De familie Blokker liet in november weten een nieuwe eigenaar te zoeken voor zijn winkelketen. Daarmee komt er na meer dan 120 jaar een einde aan Blokker als familiebedrijf. Moederconcern Blokker Holding besloot in 2017 al alle overige winkelformules van de hand te doen. Naast Blokker is alleen Big Bazar nog niet verkocht.

bron: Retailnews

 

Intertoys op rand van faillissement

12 februari 2019

Intertoys.jpg

Intertoys heeft dinsdag uitstel van betaling gekregen van de rechtbank in Amsterdam. De surseance heeft alleen betrekking op de Nederlandse activiteiten.
De speelgoedketen, die een jaar terug door Blokker Holding werd verkocht aan Alteri Investors, kampt met 'aanhoudende zware marktomstandigheden'. Zo heeft het bedrijf last van online concurrenten en de verkoop van speelgoed in bijvoorbeeld winkels van Action. 'Op basis van een uitgebreide analyse komt Intertoys tot de conclusie dat een stevige herstructurering van de huidige organisatie noodzakelijk is', luidt de verklaring.

Intertoys-topman Roland Ambruster zegt de onzekerheid voor de circa 3200 medewerkers, honderd franchisenemers en leveranciers te betreuren. "Maar de marktontwikkelingen geven geen ander alternatief", stelt hij.
In november liet hij in het FD weten verschillende maatregelen te nemen om de trend van dalende omzetten te keren. Zo zou het personeel begin dit jaar op een cursus klantgerichtheid gaan en ontwikkelt de retailer meer producten onder eigen merknamen.

Intertoys heeft momenteel zo'n vierhonderd winkels in Nederland en België, die voorlopig geopend blijven. Twee bewindvoerders gaan de komende tijd samen met het management de details van de hervormingen uitwerken.

bron: Retailnews

 

Gemeentelijke nieuwsbrief voor ondernemers in Amstelveen

Nieuwsbrief_gemeente.jpg

11 februari 20129

Wilt u ook op de hoogte blijven van handig nieuws voor ondernemers in Amstelveen? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen van gemeente Amstelveen. Om de twee maanden ontvangt u de nieuwsbrief dan in uw mailbox. Deze keer onder andere nieuws over Ruimte voor ondernemen, over de markt, over de succesvolle Dag van de Ondernemer, de Brexit, over de Visie van de gemeente op hotel- en accommodatieontwikkelingen. Mocht u het niet meer willen ontvangen dan kunt u altijd weer afmelden. Aanmelden kan hier.

 

Retail blijft groeien, maar telt meer faillissementen

8 februari 2019

Ook in de gunstige conjunctuur moeten winkeliers alle zeilen bijzetten. ‘De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen’, schrijft ABN Amro in een sectorrapport.

Alkmaar winkelstraat.jpg

ABN Amro voorspelde vorige maand al dat de detailhandel in 2019 en 2020 met twee procent zal groeien. Dat zou betekenen dat de sector zeven jaar op rij groeit. De verkopen in de detailhandel namen tussen 2013 en nu met dertien procent toe. ‘Ook in dit en het volgende jaar hebben huishoudens meer te besteden, waardoor de opgaande lijn in de retail standhoudt’, aldus de bank.

De sector kampt echter met de nodige obstakels, door het veranderende gedrag van de consument. Zo koopt hij steeds meer online, is hij kritischer geworden en hecht hij steeds meer belang aan deskundigheid bij het personeel.

Verder is er sprake van een harde concurrentiestrijd, waardoor de winstmarges dun zijn en de mogelijkheden om te investeren beperkt. ABN Amro verwacht dat het aantal faillissementen in de sector dit jaar met maximaal vijf procent gaat oplopen. ‘De lusten en de lasten worden niet gelijk over alle ondernemers verdeeld’, klinkt het.

Volumegroei per branche

**Bij deze branches gaat om (mutatie in) omzet, bij de andere branches om mutatie in verkoopvolumes

**Bij deze branches gaat om (mutatie in) omzet, bij de andere branches om mutatie in verkoopvolumes

De verschillen in de sector zouden zich uiten op drie niveaus: tussen winkelgebieden, tussen branches en tussen ondernemingen binnen die branches. Zo zijn schoenenwinkels ‘het uitgelezen voorbeeld’ van een branche waaraan de hoogconjunctuur voorbij is gegaan. Hun omzet is sinds 2013 met negen procent gedaald en de afgelopen vijf jaar is ruim een vijfde van alle vestigingen verdwenen. De doe-het-zelf-branche wist juist te profiteren van de economische bloei, geholpen door de opleving in de huizenmarkt. Maar ook in die sector valt de groei de komende jaren naar verwachting lager uit.

bron: Retailnews

 

Vijf redenen waarom stenen winkels winnen

2 februari 2019

Steen groen plant.jpg

Een knuppel in het hoenderhok. Zo is een bijdrage van Hans van Tellingen op RetailTrends misschien wel het best te typeren. Zijn blogs zijn vaak uitgesproken en daardoor een garantie voor reacties, van zowel aanhangers als critici. Zelf praat hij liever over het delen van de echte feiten over de winkelmarkt. Het bewoog de mede-eigenaar van marktonderzoeker Strabo in 2016 al tot het uitbrengen van een boek, onder de veelzeggende naam #WatNouEindeVanWinkels. Meteen liet hij weten aan een vervolg te werken, met nog meer feiten over de retail. En ook de titel van zijn nieuwste boek laat aan duidelijkheid niets te wensen over: ‘Waarom stenen winkels winnen (en webwinkels verliezen)’. We lichten er vijf opvallende conclusies uit.

1. De webwinkel is een sterfhuis

Als je de retail zou kunnen verdelen in een kamp met online optimisten en online pessimisten, dan zit Van Tellingen zonder twijfel in de laatste groep. Waar webwinkels vaak de media halen met indrukwekkende groeipercentages, is hij een bekend criticaster van het verdienmodel van pure e-commercespelers. Regelmatig trekt hij aan de bel over de alsmaar oplopende verliezen, die op den duur de ondergang van veel webwinkels zou betekenen. Ook in zijn nieuwste boek zijn vier hoofdstukken gewijd aan de rol van webwinkels, met veelzeggende titels als ‘Waarom webwinkels schadelijk zijn voor de maatschappij’ en ‘E-commerce is het domste businessmodel ter wereld’. Zo probeert hij te ontkrachten dat webshops duurzaam zijn, door te wijzen op meer verkeerscongestie en gevaarlijke situaties in de binnenstad. Ook zouden ze geen winstbelasting betalen en leidt hun race to the bottom tot lagere prijzen en dus ook tot verlies bij fysieke retailers.

De voorpublicatie van hoofdstuk 14, over de webwinkel als sterfhuisconstructie, leverde vorig jaar op RetailTrends al tientallen reacties op. Zijn beredenering dat geld verdienen met (alleen) webshops een moeilijk verhaal is, slaat vooral aan bij de zelfstandige ondernemers in de winkelstraat. Zij zijn – om met de woorden van Bram Bosch van de gelijknamige sportzaak in Santpoort-Noord te spreken – ‘tien jaar lang door allerlei retailgoeroes voorgehouden dat je een sufferd bent als je geen webwinkel hebt’. Van Tellingen wijst erop dat internetgiganten als bol.com, Zalando en Takeway verlieslatend zijn en dat Amazon alleen winst maakt met clouddiensten en aanverwante zaken.

2. Vrouwen willen winkelen

Zijn eerste boek schreef hij vanuit een idealistisch motief, vertelde Van Tellingen eerder tegen RetailTrends. Behalve dat hij ‘de onzinverhalen van doemdenkers wil ontrafelen’, wil hij ook ‘kansen benoemen die er wel degelijk zijn voor de fysieke retail’. Het eerste hoofdstuk (geschreven samen met vijf vrouwelijke medeauteurs) is bijvoorbeeld volledig gewijd aan de vrouw, bij wie het shoppen volgens hem ‘misschien wel verankerd is’ in het dna. Bijna twee derde van de bezoekers van de winkelgebieden die door zijn bedrijf Strabo zijn onderzocht, is vrouw. Ze verblijven langer dan mannen in een winkelgebied, bezoeken meer winkels en besteden er ook meer. Bovendien hebben ze een beslissende stem in een groot gedeelte van de aankopen. ‘Zolang er vrouwen zijn, wordt er gewinkeld’, is zijn adagium. Maar als hun rol in de retail belangrijker is dan die van mannen, waarom worden de meeste grote retailbedrijven dan geleid door een man? Met meer vrouwen in de directie gaan ze misschien wel betere zaken doen, denkt Van Tellingen. ‘Want vrouwen doorgronden vrouwen beter dan mannen dat kunnen. Verleid de vrouw tot het verrichten van aankopen. Wie kunnen beter doordringen tot de psyche van de vrouw dan vrouwen zelf?’

3. Blurring is een blijvertje

We gaan volgens Van Tellingen steeds beter eten en drinken in Nederland. Er komen steeds meer horeca-units bij en daarbij lijkt het aandeel horeca in de retailomzet toe te nemen. Maar het allerleukste, vindt hij: er wordt steeds vaker ‘gemengd’. Of ‘geblurd’, op z’n Engels gezegd. Winkels verkopen steeds vaker maaltijden en verstrekken vaker drankjes, terwijl sommige restaurants ook producten verkopen. Er komen steeds meer succesvolle initiatieven die als een mix van horeca, winkel en marktkraam gezien kunnen worden, zoals de Markthal en Fenix Food Factory in Rotterdam. Blurring moet volgens hem vanzelfsprekend zijn en alle ruimte krijgen die nodig is. Functiemenging speelt namelijk een belangrijke rol bij de voortdurende nood van de retailer om zich te blijven profileren en positioneren. ‘Het is de kunst je gasten te verleiden om zo lang mogelijk bij jou in de winkel te verblijven. Een hogere verblijfstijd leidt namelijk tot hogere bestedingen. Dat is een feit.’

4. Beleving met betekenis is te verkopen

Als blurring al een ‘jeukwoord’ is, dan is beleving dat helemaal. Maar Van Tellingen ziet er steeds meer consumenten voor betalen. Voor ‘beleving met betekenis’, welteverstaan. Een belevenis is een belangrijk economisch goed geworden, dat je kunt produceren en verkopen. Bijvoorbeeld in de vorm van voedsel en drank, maar ook in de vorm van vermaak. Denk aan winkels met het karakter van een tentoonstellingsruimte en de vele evenementen in de Rotterdamse Koopgoot. ‘De attractie helpt de transactie te realiseren en levert meerwaarde op’, is hij van mening. Hoe zorg je voor betekenis? Door ervoor te zorgen dat de gecreëerde belevenis bij de winkel, plek en klanten past. Het moet ‘authentiek’ zijn, stelt hij. ‘Op een uitgekiende en goed geregisseerde belevenis in een belevingsvolle omgeving volgen ook commerciële successen.’

5. Er is behoefte aan een warenhuis

Wie een winkel van Hudson’s Bay binnenloopt, zou het misschien niet zeggen, maar warenhuizen worden volgens Van Tellingen winnaars. De Bijenkorf bewijst dat je al succesvol kunt zijn en hetzelfde geldt voor Action, dat ook een warenhuis zou zijn omdat je er ‘alles’ kunt kopen. Hudson’s Bay gaat volgens hem gebukt onder arrogantie, kleurloze collecties en onervaren personeel. Met moderne winkels, een groot assortiment en goed personeel wordt zo’n warenhuis wel een succes, denkt hij. Zelfs onder de naam V&D. Nederlanders houden namelijk van grabbelen en graaien tijdens mooie kortingscampagnes als het Prijzencircus. Ze willen acceptabele kwaliteit, voor niet al te veel geld. ‘Met een goede prijs-kwaliteitverhouding ben je in staat om een goede deal met de Nederlander te maken’, is zijn overtuiging. Tachtig procent van de Nederlanders is namelijk te beschouwen als ‘Middenlander’, die hij ook wel de ‘gemiddelde Nederlander’ en ‘vergeten consument’ noemt.

Uitblinken

De fysieke retail is volgens Van Tellingen als branche bezig aan een opmars. De retail was wat in slaap gesukkeld en de economische crisis kwam hard aan, maar een grote bloeiperiode is aanstaande. Deze voorspelling valt ongetwijfeld weer in de smaak bij fysieke winkeliers. Een kanttekening daarbij is dat de overtuiging van Van Tellingen en harde onderzoeksresultaten in het boek soms wat door elkaar heen lijken te lopen. Banken zouden niet meer objectief kunnen kijken naar webshops omdat ze die zwaar hebben gefinancierd, maar deze lofzang over de fysieke winkelstraat komt uit de pen van een winkelstraatonderzoeker. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits alle partijen openstaan voor een dialoog. Daar lijkt het in de discussie over e-commerce nog wel eens aan te ontbreken. Kom er bij Van Tellingen niet mee aan dat ‘de waarheid in het midden ligt’ of dat hij een ‘tegengeluid’ laat horen. Alles is gebaseerd op degelijk, betrouwbaar, wetenschappelijk, waardenvrij en representatief onderzoek, benadrukt hij in zijn epiloog. ‘Wat eerst tegendraads leek, blijkt in de praktijk gewoon uit te komen’.

Voor wie de e-commercediscussie moe is, blijven nog veel hoofdstukken in het boek over. Van Tellingen laat in zijn kenmerkende stijl zijn licht schijnen over meer aspecten die het fysieke retaillandschap raken, zoals het succes van de Markthal, het probleem van Blokker en het nut van de Retailagenda. In het afsluitende hoofdstuk legt hij stapsgewijs uit hoe je van een winkel of winkelcentrum weer een succes maakt. Zo heb je als retailer geen excuus meer om niet uit te blinken in de winkelstraat.

bron: Retailnews

 

Convenant moet zorgen voor veiliger ondernemersklimaat

1 februari 2019

Gezamenlijke foto onderekening convenant PVO 2019-2022-NEWSDETAIL_1.jpg

Wethouder Floor Gordon heeft namens Amstelveen een convenant getekend voor een veiliger ondernemersklimaat in Amsterdam-Amstelland. Het doel van de afspraak met onder meer de politie en het Openbaar Ministerie is om overvallen, winkeldiefstal en cybercrime zo veel mogelijk te voorkomen.

De partners van het Platform Veilig Ondernemen (PVO) hebben het convenant 2019-2022 volgens een persbericht van de gemeente afgelopen woensdag ondertekend. Naast burgemeesters en wethouders van de Amsterdam-Amstelland gemeenten tekenden vertegenwoordigers van ondernemers- en brancheverenigingen, Politie Eenheid Amsterdam en het Openbaar Ministerie het convenant.

Namens Amstelveen tekenden ook de Vereniging Amstelveense Detailhandelsorganisaties (VAD), de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Amstelland en de Ondernemersvereniging Amstelveen het convenant. Alle partijen willen de samenwerking op het gebied van veilig ondernemen in de regio versterken. Zij streven er naar om ondermijning, overvallen, winkeldiefstal, cybercrime en fraude zo veel mogelijk te voorkomen.

In het afgelopen jaar is de samenwerking in het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing Amsterdam-Amstelland geëvalueerd. Het resultaat is een voortzetting van de publiek-private samenwerking onder de nieuwe naam Platform Veilig Ondernemen Amsterdam-Amstelland (PVO). De naam PVO sluit aan bij de landelijke benaming. In het convenant staat onder meer dat veiligheid een noodzakelijke voorwaarde is voor een goed ondernemersklimaat en dat er een coördinator veilig ondernemen gaat komen.

bron: Amstelveenz

 

Geen winkelcentrum blijft gespaard van opmars webwinkels

31 januari 2019

webwinkel.jpg

Inwoners van de Randstad gaven in 2018 gemiddeld veertien procent van hun uitgaven uit bij webwinkels. Dat blijkt uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2018 van I&O Research en DTNP, waarvoor onder meer ruim vijftigduizend enquêtes zijn afgenomen. Twee jaar eerder lag het online aandeel nog op 11,5 procent. Er blijft een groot verschil tussen de dagelijkse en niet-dagelijkse sector. Het online aandeel van dagelijkse boodschappen is in twee jaar tijd bijna verdubbeld van 1,6 naar 3,1 procent. Voor niet-dagelijkse producten zoals kleding en elektronica steeg de onlineverkoop van 20,6 naar 24,2 procent.

De resultaten lijken er volgens de onderzoekers opnieuw niet op te wijzen dat de verdere groei van bestedingen bij webwinkels op korte termijn zal afnemen. Dat komt mede doordat jongere consumenten relatief vaker bij webwinkels kopen en door het demografisch opschuiven van generaties de groep ‘natuurlijke internetconsumenten’ steeds groter wordt. ‘Er kan dus vanuit worden gegaan dat de bestedingen bij webwinkels vooralsnog blijven toenemen en dat fysieke winkelgebieden de komende tijd met toenemende concurrentie te maken blijven houden’, staat te lezen in het rapport.

Net als twee jaar geleden hebben middelgrote centra (tien- tot veertigduizend vierkante meter) te maken met dalende bestedingen per vierkante meter winkelvloeroppervlakte. Nieuw is volgens de onderzoekers dat ook grotere centra een daling noteren. Zowel de centra tussen de veertig- en zestigduizend als zestig- en honderdduizend vierkante meter kampten met dalende bestedingen. De grote binnensteden van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht weten wel stand te houden, mede als gevolg van hun toeristische trekkracht.

Het rapport wijst erop dat geen enkel centrum de opmars van internet gespaard blijft. Daarbij wordt gewaarschuwd dat de afgelopen twee jaar sprake was van hoogconjunctuur en er toch meer centra onder druk zijn komen te staan. ‘Dit roept de vraag op hoe centra zich weten te houden in tijden van laagconjunctuur’.

bron: Retailnews

 

Winkelcentrum Stadshart in trek bij Amsterdammers

Stadshart-Aveen-NEWSDETAIL_1.jpg

30 januari 2019

In de regio van Amsterdam worden de grootste omzetten gehaald in winkelcentra als het Gelderlandplein in Buitenveldert en het Stadshart in Amstelveen. Dat blijkt uit onderzoek van Marktonderzoek Strabo.

Op basis van het onderzoek meldt Het Parool vandaag dat de omzet van winkels in het centrum van Amsterdam na jaren van groei in 2018 is gestagneerd.

De toename van het toerisme in de hoofdstad wordt genoemd als een van de redenen hiervoor. Amsterdammers zelf gaan in verband met de drukte tegenwoordig liever buiten het centrum winkelen. Het Stadshart kan daar van profiteren. Het feit dat je bij het winkelcentrum in Amstelveen makkelijk kan parkeren, wordt genoemd als een van de redenen voor het succes

bron: Amstelveenz

 

In gesprek met de markt

29 januari 2019

Wethouders Floor Gordon en Herbert Raat spraken afgelopen week met een vertegenwoordiging van de markt in Amstelveen. Net als alle andere belanghebbenden in het Stadshart volgt de markt de ontwikkelingen op de voet. Want veranderingen in de openbare ruimte rondom het Stadsplein hebben bijna automatisch consequenties voor de markt.

vertegenwoordiging van de markt in Amstelveen..jpg

In het gesprek met de vertegenwoordigers van de markt kwamen de mogelijke veranderplannen van Unibail Rodamco aan bod. Beide partijen onderstrepen het belang om de markt te blijven betrekken bij de ontwikkelingen in het Stadshart.

Er gebeurt veel in het Stadshart. Of het gaat om een toekomstige, versmarkt, cultuurstrip of bioscoop. Om korte lijnen te hebben met het Stadshart gaat het college regelmatig om tafel met belanghebbenden in het Stadshart. Zoals nu met bewoners en de vertegenwoordigers van de markt maar de afgelopen periode ook met vertegenwoordigers van de horeca en met winkeleigenaren. De ontwikkelingen in het Stadshart zijn in volle gang. Deze korte-lijnen-overleggen vinden dus meer en meer gaan plaats.

bron: Nieuwsbrief van de gemeente

 

Wethouder steekt winkeliers Groenhof hart onder de riem

21 januari 2019

Groenhof.jpg

De Amstelveense wethouder Floor Gordon (Economische Zaken) heeft woensdag een bezoek gebracht aan enkele winkeliers in winkelcentrum Groenhof.

Aanleiding was berichtgeving over asbest in de bodem waardoor de renovatiewerkzaamheden stilliggen. De wethouder wilde de stemming peilen bij de winkeliers, omdat dit zorgt voor vertraging bij de oplevering van het gehele winkelcentrum. Er was geen sprake van onrust, maar het feit dat de winkeliers hierover niet zijn geïnformeerd door winkelcentrumeigenaar Segesta bijvoorbeeld viel niet goed.

“De ondernemers hebben veel meegemaakt sinds de renovatie zo’n twee jaar geleden werd aangekondigd”, zegt wethouder Gordon. “Het is daarom enorm belangrijk dat zij continue op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen of wijzigingen in de bouwplanning. Dat is ook de reden dat we Segesta hebben aangesproken op het uitblijven van communicatie rond de vondst van asbest. Wij blijven het bouwproces de komende maanden nauwgezet volgen.”

Uit navraag van de gemeente bij de aannemer blijkt dat er ter hoogte van de toekomstige Lidl enige weken geleden asbest is aangetroffen in bekistingsplaten die zijn achtergebleven bij de bouw van het winkelcentrum in de jaren 70. Ook zijn er op een plek asbestvezels teruggevonden in het zand. De grondsanering is inmiddels gestart en woensdag is begonnen aan de laatste fase.

Bij de gemeente is een aanvraag binnengekomen van Segesta voor oplevering van de nieuwe bestrating tussen de Jumbo en de nieuwe entree half april. Dit zou betekenen dat de buitengevel en de Jumbo, zonder onvoorziene omstandigheden, dan gereed zijn. Het gedeelte tussen de Lidl en de nieuwe entree is later klaar, omdat Lidl intern nog moet verbouwen. Hier is twee maanden voor uitgetrokken.

 

tweede bloemenzaak Van der Hooplaan stuit op felle kritiek

20 januari 2019

De voorgenomen komst van bloemenbedrijf Topbloemen leidt tot felle kritiek op de Van der Hooplaan. Volgens het overgrote deel van de ondernemers en klanten draagt de komst niet bij aan de diversiteit van het winkelcentrum en het belang van de kleine ondernemer. Via een petitie, die inmiddels honderden keren is ondertekend, wordt het massaal opgenomen voor Chrissie’s Bloemenkiosk.

De nieuwe bloemenwinkel gaat zich vestigen in het pand waar voorheen fietsenhandel Dijkman zat. De 94-jarige verhuurder was niet bereikbaar voor commentaar, maar volgens ingewijden zou er door een slijterij en een pizzaria ook interesse zijn getoond. Dat de keuze op de bloemenzaak is gevallen bevreemdt veel klanten en ondernemers.

In een reactie laat Topbloemen weten niets te snappen van de ontstane commotie. ,,Wij zijn erg verbaasd, vooral omdat wij door de eigenaar van het pand en de makelaar het pand toegewezen hebben gekregen vanwege het belang en de toegevoegde waarde voor dit winkelgebied. Er waren diverse andere gegadigden die werden afgewezen omdat wij het beste zouden passen en zouden zorgen voor meer winkelend publiek. Met Topbloemen opereren wij in een ander segment dan een bloemenstal. Wij zijn online sterk en sterk met bezorgen. Dit kan prima naast elkaar bestaan, maar dat de stal niet blij is begrijp ik ook. Ik denk dan ook dat wij voor het winkelgebied een mooie aanvulling zijn.”

bron: RTVA

 

Winkeliers financieel zwakker en voorzichtig met verwachtingen

19 januari 2019

shopping bags 3.jpg

Ondernemers in de Nederlandse detailhandel zijn relatief voorzichtig in hun verwachtingen voor 2019. Ze gaan nog wel uit van groei, maar die zal gematigd zijn in vergelijking met 2018, blijkt uit een nieuw rapport van accountantsorganisatie SRA.

Winkeliers rekenen dit jaar op een omzetgroei van gemiddeld 1,7 procent en een winststijging van 2,1 procent. Daarmee zijn hun voorspellingen beduidend behoudender dan die van het mkb als geheel, waarvoor die percentages op respectievelijk 10,6 en 9,3 procent liggen. De voorzichtige prognoses van retailers komen volgens SRA voort uit de verdere groei van het onlinekanaal, de veranderende klantvraag en de toenemende concurrentie.

De financiële positie van de detailhandel is iets zwakker geworden en het aantal faillissementen in de branche is gestegen, blijkt verder uit de analyse. Het percentage van de winkeliers dat aan alle financiële verplichtingen kan voldoen, is gedaald van bijna 76 procent in 2016 naar 75,1 procent in 2017. Hiermee blijft de detailhandel achter bij het mkb-gemiddelde. Desondanks zijn winkelondernemers van plan om in 2019 opnieuw relatief fors te investeren. In de branche rekenen ondernemers op een toename van de investeringen met bijna zeven procent, ongeveer gelijk aan de groeiprognose van het voorgaande jaar. Ook de behoefte aan externe financiering neemt toe, met 6,3 procent.

Detaillisten verwachten verder dat hun personeelskosten dit jaar met ruim twee procent zullen dalen. Dat is opvallend, want de krappe arbeidsmarkt en technologische ontwikkelingen zorgen in alle andere branches juist voor een verwachte stijging van de kosten om vakkundig personeel aan te trekken en te behouden. Een mogelijke verklaring voor de daling is dat winkeliers kijken naar een betere afstemming van de personele bezetting op de piekmomenten en afschaffing van weekendtoeslagen.

bron: Retailnews

 

Schoenmakerij Speetjens vertrekt uit winkelcentrum Groenhof

18 januari 2019

Marcel en Nanny Speetjens

Marcel en Nanny Speetjens

Schoenmakerij Speetjens vertrekt eind januari van winkelcentrum Groenhof. De eigenaren, Marcel en Nanny Speetjens, gaan genieten van een welverdiend pensioen. 'We hebben de afgelopen tijd veel indianenverhalen gehoord, bijvoorbeeld dat we weg gaan vanwege de verbouwing van het centrum, of vanwege de recente vondst van asbest, maar daar is allemaal niets van waar. We hebben simpelweg jarenlang hard gewerkt en de vraag was of we tot ons tachtigste door zouden gaan, of dat we nog gaan genieten.

De vrijkomende winkelruimte zal straks bij supermarktfiliaal Jumbo worden getrokken, dus een nieuwe schoenmaker komt niet in het pand. Nanny: 'We zijn een aantal jaren bezig geweest om opvolging te vinden, maar dat is helaas niet gelukt. Dan moet je op een gegeven besluiten om te stoppen', zegt Nanny.

Speetjens groeide in meer dan drie decennia tot een waar begrip in de wijk en de gemeente Amstelveen. De klantenkring beperkte zich niet alleen tot de wijk; voor velen zal het vertrek van de schoenmakerij een hard gelag zijn. Speetjens draagt de titel Meester Schoenmaker vanwege het grote vakmanschap en de hoge kwaliteit in zowel ambachtelijke als moderne schoenreparaties. Eind januari komt er dan echt een eind aan het avontuur voor Marcel en Nanny. 'Het is een mooie tijd geweest. We willen alle onze klanten oprecht bedanken voor het vertrouwen de afgelopen jaren.'

bron: Amstelveenz

 

Kijkje nemen in het lichaam bij Herba De Kruidentuin

18 januari 2019

Herba.jpg

Eigenaar Ton Stevens en zijn medewerkers voorzien klanten graag van advies over bijvoorbeeld gezonde voeding, voedingssupplementen en vitaminen. Daarnaast heeft Herba De Kruidentuin een uitgebreid assortiment, waaronder thee, glutenvrije producten, vitaminen en supplementen. Zaterdag 19 en vrijdag 25 januari biedt Herba De Kruidentuin de kans om een holistische bodyscan te laten maken. Met deze scan kan 'een kijkje worden genomen in het lichaam'. Alles wordt zichtbaar: van organen tot lymfe, skelet, energie en ontstekingen. Ook blokkades kunnen worden opgespoord en weggenomen.

"Eerder konden mensen bij ons al hun cholesterolgehalte laten testen. Ook hebben we eens iriscopie aangeboden, waarbij aan de hand van het oog wordt gekeken naar de gezondheid en aanleg voor kwalen. De bodyscan past mooi in dit rijtje." De bodyscan is geen medische behandeling, maar behoort tot de alternatieve geneeswijzen. "De scan neemt zo'n 45 minuten in beslag. Vervolgens wordt aan de hand van de scan bepaald welke behandeling nodig is. Dat kan bijvoorbeeld zijn met homeopathische geneesmiddelen, of vitaminen. Ook kan een afspraak worden gemaakt voor een behandeling met de elektrische pulsen. Dit kan helpen blokkades op te lossen. "De elektrische pulsen doen geen pijn. Het is daarom een prettige behandeling. Bovendien geldt: hoe rustiger je bent, hoe beter het werkt."

De gezondheidswinkel zit al 59 jaar op dezelfde plek aan de Van der Hooplaan. Sinds 23 jaar wordt de zaak gerund door Ton Stevens. "Het is een leuke winkel, het adviseren van en meedenken met de klant over hun gezondheid is een dankbare taak. Onze kennis is onze macht." Zijn partner vult aan: "Tel daarbij op onze service. We helpen mensen graag, en als we iets niet hebben, dan bestellen we het. Binnen twee dagen hebben we het dan in de winkel."

bron: Amstelveens Nieuwsblad

 

Hudson's Bay Amstelveen opent voor de zomer

Foto: Rijnboutt Architecten

Foto: Rijnboutt Architecten

16 januari 2019

Hudson's Bay opent als het goed is nog voor de zomer het warenhuis in Stadshart Amstelveen, maar zal vermoedelijk niet het hele omgebouwde V&D-pand gaan vullen. Wethouder Herbert Raat (Stadshart) laat weten dat het warenhuis in de laatste gesprekken met gemeente Amstelveen heeft aangegeven voor de zomer van 2019 te willen openen. Zeer waarschijnlijk gaat de warenhuisketen niet alle etages van het kolossale gebouw vullen. Maar Raat is nog altijd blij met de komst van Hudson's Bay naar Amstelveen, omdat ze het zwaar verouderde V&D-pand een nieuwe invulling hebben gegeven. 'Ze hebben tientallen miljoenen euro's geïnvesteerd in het centrum van Amstelveen, dat is heel belangrijk voor onze gemeente,' zegt Raat. Hij vindt het een goede zaak dat het bedrijf naar de formule gaat kijken en hoopt dat Hudson's Bay een succes wordt.

bron: Amstelveenz

 

Excursie naar Santos-fietsenfabriek

16 januari 2019

Mariëlle en Stefan

Mariëlle en Stefan

BINK Fietsen gaat op 6 februari 2019 op excursie naar de Santos fietsenfabriek in Nieuw-Vennep. Santos-liefhebbers kunnen zich aanmelden voor de excursie. Een selecte groep geïnteresseerden kan mee naar Nieuw Vennep voor een bezoek aan de fabriek. Deelnemers worden daar uitvoerig geïnformeerd over Santos, krijgen een rondleiding en kunnen ook proefritten maken.

Er wordt 6 februari om 9.30 uur verzameld bij BINK Fietsen aan de Amsterdamseweg in Amstelveen om gezamenlijk naar Nieuw Vennep te rijden. De verwachting is dat de groep rond 13.00 uur weer terug is in Amstelveen.

bron: Amstelveenz

 

verbouwing winkelcentrum groenhof vertraagd

15 januari 2019

asbest-groenhof-1132x670.jpg

De verbouwing en uitbreiding van het winkelcentrum Groenhof loopt enkele weken vertraging op. Bij graafwerkzaamheden is asbest in de grond aangetroffen. De hoeveelheid grond, die ongeveer vijf bij twintig vierkante meter beslaat, moet nu worden gefilterd en onder asbestcondities worden afgevoerd. Volgens de heer Alex Huges, algemeen directeur van Groenhof-eigenaar Segesta BV, is er geen gevaar voor de volksgezondheid. ,,Het gaat om hechtgebonden asbest. Dit moet wel volgens de procedures worden afgevoerd en dat heeft vertraging van de werkzaamheden tot gevolg.”

Door de ontstane situatie wordt verwacht dat de verbouwing nog steeds media mei/juni zal worden afgerond.

bron: RTVA

 

gratis scan beveiligingscamera

15 januari 2019

Om verdachten van misdrijven snel op te kunnen sporen en te kunnen vervolgen zijn camerabeelden van groot belang. Meer dan 50% van de beelden kan echter niet door de politie (opsporing) en het Openbaar Ministerie (vervolging) worden gebruikt. De beelden zijn te slecht van kwaliteit.

Met de 9 punten voor excellent cameratoezicht van de politie en het OM vergroot u de kans op geschikte beelden voor heterdaadkracht, opsporing en vervolging. Verhoog de preventieve kracht van cameratoezicht en gebruik bij aanschaf, installatie en onderhoud van het camerasysteem deze 9 punten.

U kunt een gratis scan aanvragen om uw eigen camerasystemen en -opstellingen te laten controleren door het CCV. De scan levert tevens een gratis aanmelding op bij het platform Camera in Beeld, een project van de politie waar ‘Excellent Cameratoezicht’ intensief mee samenwerkt. Wilt u ook een gratis scan om zeker te weten of uw camera voldoet aan de 9 punten? Neem dan contact op met Colin Voetee, mobiel: 06 10 44 78 01.

 

Detailhandel plust ruim vier procent in november

14 januari 2019

winkelstraat.jpg

De Nederlandse detailhandelsomzet is in november met 4,1 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Het verkoopvolume lag 3,2 procent hoger, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Winkels in de non-foodsector noteerden een plus van 3,8 procent, de sterkste groei sinds afgelopen april. Elektronicazaken groeiden met 6,3 procent het hardst, op de voet gevolgd door schoenen- (5,7 procent) en kledingwinkels (5,6 procent). Doe-het-zelfzaken en winkels in meubels en woninginrichting zagen hun omzet met zo’n drie procent toenemen, terwijl de groei van drogisterijen minimaal was. Alleen winkels in recreatie-artikelen noteerden een daling (1,9 procent). De foodsector boekte in november 2,5 procent meer omzet dan een jaar eerder. Supermarkten groeiden opnieuw harder dan speciaalzaken: 2,8 om één procent. Verder lag de online omzet in november bijna twintig procent hoger dan in november 2017. Pure webwinkels kregen er twaalf procent bij, terwijl multichannel retailers ruim 33 procent meer omzet boekten.

bron: Retailtrends

 

Nieuw: Lockers in het Stadshart

11 januari 2019

kluisjes_lockers_stadshart_amstelveen-NEWSDETAIL_1.jpg

Winkelend publiek in Stadshart Amstelveen heeft sinds kort de mogelijkheid aankopen tijdelijk op te bergen kluisjes. De lockers zijn een nieuwe service voor klanten van het winkelcentrum en bevinden zich op etage - 1, nabij bij de parkeergarage en Albert Heijn Rembrandthof, naast bloemenwinkel Grimbergen.

De kluisjes zijn gratis te gebruiken voor bezoekers die een Personal Shopping Card van het winkelcentrum hebben. Zonder Shopping Card kost gebruik een euro.

bron: Amstelveenz.

 

Opleving bezoek winkelstraat ten einde

9 januari 2019

winkelen.jpg

Na twee jaar van groei is het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten in 2018 teruggelopen. Er waren 1,7 procent minder mensen in de winkelstraten dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van Bureau RMC. Hoewel ‘de comeback van de fysieke winkelstraat’ een halt is toegeroepen, betekent de daling van het aantal passanten niet automatisch minder omzet, benadrukt het onderzoeksbureau. Consumenten komen beter voorbereid naar de winkel, door gebruik van websites, apps en andere media. Daardoor zou de conversie en vaak ook het bonbedrag stijgen. Consumenten komen volgens Bureau RMC steeds meer verspreid over het jaar naar de winkelstraat. De drukste maanden waren april, november en december, waarbij Black Friday op 23 november voor de drukste winkeldag zorgde. Uit de passantentellingen blijkt verder dat de zondag steeds belangrijker wordt en ook de maandag in populariteit blijft groeien. Bovendien blijkt de maandag volgens Bureau RMC de beste koopdag: relatief veel passanten gaan op die dag over tot een aankoop. Afgelopen zomer werd al opgemerkt dat de consument de koopavond in de meeste binnensteden weer beter lijkt te vinden. Op donderdag- en vrijdagavond werden respectievelijk drie en dertien procent meer bezoekers geteld dan een jaar eerder. Daarmee is een einde gekomen aan de jarenlange daling van de populariteit van de koopavond.

bron: RetailTrends

 

14 t/m 20 januari handhaving

2 januari 2019

blauwe zone.jpg

De gemeente houdt van 14 t/m 20 januari weer extra controles in de blauwe zones. De blauwe zones bevinden zich in gebieden waar behoefte bestaat aan kortdurende parkeermogelijkheden, zoals dichtbij winkels en gezondheidscentra. Parkeren is daar alleen toegestaan met gebruikmaking van een parkeerschijf.

Om ervoor te zorgen dat blauwe zones gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk kort parkeren, controleert de gemeente Amstelveen (minimaal) éénmaal per maand of mensen zich hier daadwerkelijk aan houden. Handhavers van de gemeente controleren of de regels worden nageleefd en of er niet langer dan de toegestane maximale tijdsduur wordt geparkeerd.´We zetten de handhavingsacties in om efficiënt parkeren mogelijk te maken, niet om zoveel mogelijk boetes uit te schrijven,´ meldt de gemeente in een toelichting. Vandaar dat zij de extra controles ook vooraf aankondigt. Controles op naleving van de blauwe zones in betaald parkeergebieden, zoals bij de winkelcentra Kostverlorenhof en Bankrashof vinden overigens wel ook buiten de ´week van de blauwe zone´ plaats. En wanneer de gemeente meldingen binnenkrijgt over misbruik van de blauwe parkeerzones wordt opgetreden, ook buiten de aangekondigde handhavingsacties.

 

van Kerkwijk piano’s 70 jaar actief

30 december 2018

2018-Frank-van-kerkwijk-piano-bovenzaal-pianos-17-december.jpg

Een Amstelveens familiebedrijf om trots op te zijn. Ambachtelijk vakmanschap en liefde voor muziek en klant vormen de basis van het succes van het bedrijf van de familie Van Kerkwijk. Het bedrijf is in 1948 letterlijk vanuit huis gestart. De familie heeft met creativiteit en doorzettingsvermogen in zeventig jaar een bestendig en gezond bedrijf opgebouwd. Een trouwe klantenkring en de deskundige en trouwe medewerkers vormen een gezonde basis waarop de volgende generatie kan voortbouwen. Naar aanleiding van het zeventigjarig bestaan heeft de familie de bijzondere geschiedenis van dit unieke bedrijf vastgelegd. U kunt de uitgebreide geschiedenis hier lezen.

bron: amstelveenweb.com

 

de beste oliebollen van Amstelveen

28 december 2018

Topkok Peter Lute testte op ons verzoek zeven echte Amstelveense oliebollen en kwam tot de conclusie dat er in onze gemeente geen slechte bollen worden gebakken. Toch is het soms het omrijden waard!

De oudjaarslekkernijen werden in Lute's restaurant De Kruidfabriek geproefd. Als winnaar kwam bakkerij Hulleman op het Westwijkplein uit de bus met een 8,5 als eindcijfer. De oliebollenkraam voor de Albert Heijn in Bovenkerk werd tweede met een 8. De derde plaats is voor de oliebollenkraam tussen de Bolder en winkelcentrum Groenhof met een 7,5. De overige vier kregen een 7. Dat waren Oliebollenkraam Verbruggen, Patisserie Prenger, Bakkerij Renzema en Koolhaas Banket.

bron: RTVA

 

Betaald parkeren wordt in Amstelveen uitgebreid

18 december 2018

Overzicht_Parkeren_aangevuld_met_uitbreidingen2-img.jpg

De gemeenteraad is gisteravond akkoord gegaan met het voorstel om in verschillende delen van Amstelveen betaald parkeren met vergunningen in te voeren. Vanaf het eerste kwartaal 2019

Het gaat om de gebieden Elsrijk Zuid-West (Troelstralaan e.o.), Keizer Karelpark Oost (Ouderkerkerlaan e.o.), Uilenstede, Elsrijk Noord-West (Kruiskerk e.o.), Kostverlorenhof, Bankrashof en Elsrijk Noord (Rembrandtweg – Van Heuven Goedhartlaan). Het doel van het nieuwe beleid is om de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in deze wijken te waarborgen.PDF

bron: Amstelveenz

 

Nieuw winkelconcept Schoonenberg

17 december 2018

Schoonenberg.jpg

Schoonenberg Hoorcomfort opent vrijdag inDordrecht de eerste flagshipstore van zijn nieuwe concept World of Hearing. Daarmee wil de retailer zich onderscheiden van de traditionele hoorwinkels in de winkelstraat.

World of Hearing richt zich op ‘interactieve beleving’, innovatieve hooroplossingen en services voor complexe gehoorproblemen. Het assortiment is ingedeeld in de categorieën nieuwe innovaties, gehoorbescherming en ‘expert solutions’ voor specifieke en complexe gehoorproblemen. Voorbeelden hiervan zijn mensen die last hebben van tinnitus en die in werksituaties gehoorproblemen ervaren.

Schoonenberg noemt zijn nieuwe concept ‘de winkel voor het horen van de toekomst’. Consumenten kunnen er zelf aan de slag met interactieve schermen en in een experience room, waar ze volgens de retailer kunnen leren 'het maximale uit hun gehoor te halen'. De winkel is er volgens Schoonenberg zowel voor slecht- als goedhorenden.Voor het nieuwe concept heeft de retailer zich naar eigen zeggen laten leiden door meningen van klanten over de ideale hoorwinkel. Op basis van die uitkomsten richt de keten zich op ‘onzichtbaar horen’ en komt met een abonnementsservice. Het nieuwe concept is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Zwitserse moederconcern Sonova. De volgende winkel van World of Hearing opent naar verwachting komend voorjaar.

De audicienketen heeft zo’n tweehonderd winkels in ons land. Schoonenberg liet vorig jaar al weten meer te gaan inzetten op innovatie en digitalisering.

bron RetailNews

 

omzetaandeel online onder de 10%

13 december 2018

Online afrekenen betalen.jpg

Het totale marktaandeel van online bestedingen op binnen- en buitenlandse verkoopplatforms bedraagt 9,2 procent. Dat komt neer op 9,6 miljard euro op een totaal van 105 miljard euro aan productbestedingen. Dat blijkt uit de Strabo Online Monitor, waarvoor de retailbestedingen aan producten in ruim vierduizend huishoudens zijn onderzocht.

Het nieuwe onderzoek is een tegenhanger van de monitor van Thuiswinkel.org, die volgens Strabo-directeur Hans van Tellingen tot veel verwarring heeft geleid en het online aandeel continu overschat. De belangenvereniging sprak in de cijfers over het eerste halfjaar over een marktaandeel van 10,2 procent voor online producten.

Het verschil tussen de omzetaandelen zit ‘m volgens Van Tellingen onder meer in de categorie near-food, waarin spelers als Thuisbezorgd.nl en Foodora actief zijn en die Thuiswinkel.org wel meeneemt in zijn cijfers. Daarentegen wordt er in de monitor van Strabo gekeken naar bestedingen bij buitenlandse webshops zoals AliExpress en Amazon. Het online omzetaandeel van 9,2 procent is eveneens inclusief bestellingen die op internet zijn geplaatst en in de winkel worden afgehaald. “Daardoor valt ons aandeel een stukje hoger uit dan je zou verwachten”, aldus Van Tellingen.

Het online omzetaandeel in de niet-dagelijkse sector is het grootst: 15,1 procent. Voor de dagelijkse sector (waaronder supermarkten, drogisterijen en parfumeries) ligt het aandeel op 2,9 procent.

Het online omzetaandeel gaat de komende jaren verder oplopen. Zo geeft dertig procent in het onderzoek aan dat hun onlinebestedingen naar verwachting in de komende twee jaar zullen stijgen, tegenover zes procent die verwacht dat het zal afnemen. Vooral jonge huishoudens verwachten dat hun aandeel gaat toenemen. 

bron: RetailNews

 

dag van de ondernemer 2018

20 november 2018

beeld: Anko Stoffels

beeld: Anko Stoffels

Wethouder Economische Zaken Floor Gordon heeft op de Dag van de Ondernemer verschillende Amstelveense ondernemers in het zonnetje gezet en ze bedankt voor hun lef en doorzettingsvermogen. In Amstelveen werden diverse activiteiten georganiseerd voor ondernemers. Wethouder Gordon ging onder andere langs bij wijkwinkelcentra Groenhof en Van der Hooplaan en bij een ontbijtbijeenkomst van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) over ‘Succesvol verbinden’.

Bij wijkwinkelcentra Groenhof ging Wethouder Gordon eerst buurten bij de vernieuwde winkel Groenhof Optiek. Leoniek Faas ontving haar. Wethouder Gordon: ,,Het winkelcentrum wordt nu verbouwd, maar wel met een mooi vooruitzicht. Er komt een Lidl bij, naast de Albert Heijn en de Jumbo. Ook komt er een aantal speciaalzaken bij. Het is een goed draaiend winkelcentrum.”

Ook had de wethouder een ontmoeting met de andere winkeliers in De Bolder. De voorzitter van de winkeliersvereniging Karlo Totri (eigenaar van de kapsalon): ,,De winkels zijn tijdens de verbouwing bereikbaar. Goed dat de gemeente aandacht heeft voor de situatie van het winkelcentrum en ik ben blij dat de wethouder langs komt om de ondernemers een hart onder de riem te steken tijdens de verbouwing. En het gaat straks heel mooi worden.” De winkeliers vroegen o.a. aandacht voor de samenstelling van de wijk, verkeersveiligheid en de relatie met De Bolder.

Bij wijkwinkelcentra Van der Hooplaan had wethouder Gordon een gesprek met Cor Mulder, voorzitter winkeliersvereniging Van der Hooplaan en eigenaar van Martha de Groot. Daarna maakte ze een rondje langs de winkels aan de Van der Hooplaan, waaronder visspecialist H. Schilder, die verschillende landelijke prijzen heeft gewonnen. Cor Mulder: ,,Mooi dat de Wethouder Gordon langskomt en interesse toont in ons winkelcentrum. We zijn een actieve winkeliersvereniging, die allerlei acties voor inwoners organiseert.”

Op de Dag van de Ondernemer hielpen de Gemeente Amstelveen en PIM Noord-Holland innovatieve en duurzame ondernemers verder met groeivragen tijdens lunch-rondetafelgesprekken in het Raadhuis. Tijdens deze gesprekken hielpen adviseurs met een brede kennis van financiering ondernemers verder met concrete vragen over het groeien van hun onderneming.

Wethouder Economische Zaken Floor Gordon: ,,Ondernemers zijn belangrijk voor Amstelveen, ze zien kansen en nemen risico’s, waardoor er banen ontstaan en verbindingen met andere bedrijven en inwoners. Het is inspirerend om ondernemers te spreken. Ze geloven in hun bedrijf, werken ontzettend hard en zijn trots op hun team. Ik vond het ontzettend leuk om vandaag een compliment te mogen geven aan de lokale detailhandel en het MKB in Amstelveen. We mogen trots zijn op ons gezonde ondernemersklimaat. Vanuit het college blijven we ons hier hard voor inzetten.”

bron: RTVA

 

Wintervillage in het stadshart

15 november 2018

Het Stadsplein is van vrijdag 7 december tot en met zondag 6 januari het toneel van de derde editie van Winter Village. Het winterse dorp bestaat uit veertig kerstmarktchalets met een divers aanbod aan feestdagencadeaus, een lekkernijenplein met een echte Duitse Schirmbar Carrousel en de bekende schaatsbaan met entertainment zoals discoschaatsen en schaatslessen voor de allerkleinsten. Op zaterdag 8 december gaat  Winter Village officieel van start met optredens van onder anderen Monique Smit en Justin de Mari en Julia van Helvoirt, bekend van het tv-programma House of Talent. Ook geven jonge kunstschaatstalenten van KVM on Ice een spectaculaire demonstratie op het ijs.

De kerstmarkt is van vrijdag 7 december tot en met zondag 30 december dagelijks geopend van 12.00 tot 20.00 uur. De schaatsbaan is tot en met zondag 6 januari het bruisende middelpunt van alle activiteiten. Schaatsers van alle leeftijden en niveaus zijn welkom. Zo worden er schaatslessen gegeven, zijn er speciale schaatsmomenten voor de allerkleinsten op dinsdagochtend tussen 9.00 uur en 11.00 uur en gaan de ijzers van de vloer bij het discoschaatsen. IJsprinsessen Anna en Elsa brengen de Winter Village traditiegetrouw ook weer een bezoekje op zondag 23 december vanaf 14.00 uur (gratis entree). Ook brengen de Minions dit jaar een bezoek op zaterdag 5 januari om 14.00 uur (gratis entree). Op zondag 6 januari vindt vanaf 12.00 uur het afsluitingsfeest plaats van Winter Village Amstelveen. De entree voor de schaatsbaan bedraagt 7 euro per persoon (voor de duur van 2 uur). Schaatshuur is gratis.

Het Winter Village beschikt ook dit jaar weer over een binnenbar waar bezoekers terecht kunnen voor winterklassiekers als warme chocolademelk en glühwein. Een nieuwe toevoeging is het lekkernijenplein met onder andere een echte Duitse Schirmbar Carrousel. Ook biedt restaurant Winter Village een menukaart met winterse gerechten. Daarnaast is er een nostalgische carrousel, een zweefmolen, en enkele andere attracties.

bron: Amstelveens Nieuwsblad