Laatste bezwaren tegen outletcentrum Halfweg van tafel

22 april 2019

amsterdam the style outlets.jpg

Er zijn geen argumenten meer die de komst van factory outlet center The Style Outlets in Halfweg nog kunnen blokkeren. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam besloten, waarmee er na vijf jaar van procedures definitief groen licht is voor de komst van het outletcentrum.

Branchevereniging INretail startte vijf jaar terug samen met een groep winkeliers een procedure om het outletcentrum te blokkeren. Daarbij voerden zij onder meer de te verwachten verkeersoverlast op de toevoerwegen, parkeerproblemen en gevolgen voor de natuur in de omgeving aan. De rechter heeft al die argumenten om een bouwverbod in te stellen nu van tafel geveegd, nadat de Raad van State eerder al bezwaren van overheden afwees.

INretail noemt de uitspraak een ‘verlies voor het Nederlandse winkellandschap’. ‘De uitspraak van de rechter treft alle moderetailers in een brede straal rond Halfweg’, klinkt het vanuit de winkeliersclub. 

De bouw van The Style Outlets is door de verschillende bezwaren meermaals vertraagd, maar kon eind vorig jaar toch van start. De planning is om de outlet in de herfst van 2020 te openen. Het centrum in Halfweg wordt na Roosendaal, Roermond en Lelystad de vierde outlet in ons land. 

bron: Retailnews

 

'Hudson’s Bay nog dit jaar weg uit Nederland'

12 april 2019

De Nederlandse winkels van Hudson’s Bay stevenen af op een sluiting of faillissement. Dat blijkt volgens WirtschaftsWoche uit interne documenten van moederbedrijf Karstadt.

Hudsen’’s Bay Leiden

Hudsen’’s Bay Leiden

De Nederlandse warenhuizen zouden zo slecht presteren, dat een sluiting of bankroet nog dit jaar ‘economisch de meest zinvolle oplossing’ is. Het management van Galeria Kaufhof Karstadt verwacht dat de filialen in ons land tegen 2028 goed zijn voor een verlies van een miljard euro. De winkels van Hudson’s Bay zouden grotendeels verantwoordelijk zijn voor de ‘aanzienlijke verliezen’ van het Duitse moederbedrijf, hoewel ook warenhuisketen Karstadt zelf diep in de rode cijfers zit.

Hudson’s Bay en Karstadt konden niet op de berichten reageren. Hudson’s Bay opende vorige maand nog twee nieuwe warenhuizen in ons land en heeft nu vijftien winkels. Eerder lekte al uit dat het eerste jaar in Nederland een verlies van zo’n tachtig miljoen euro heeft opgeleverd.

Hudson’s Bay maakte begin dit jaar nog bekend zijn Nederlandse winkels op de schop te nemen om het tij te keren. Daarbij werd gesproken over een herpositionering en verkleining van de warenhuizen. Geruchten over een vertrek in ons land werden tot nu toe steeds weersproken.

bron: Retailtrends

 


Tjapko Poppens voorgedragen als burgemeester Amstelveen

8 april 2019

Tjapko Poppens wordt de nieuwe burgemeester van Amstelveen. Als de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties, Kasja Ollongren, de voordracht goedkeurt zal Poppens naar verwachting eind mei worden beëdigd. De goedkeuring van de minister is in de regel een formaliteit.

Poppens werd maandagavond voorgedragen door de selectiecommissie van de gemeente Amstelveen.

De nieuwe burgemeester is een Nederlands politicus van de VVD en 48 jaar. Hij is opgegroeid in de provincie Groningen en is afgestudeerd in de Economie van landbouw en milieu aan de Universiteit van Wageningen met als afstudeerrichting bedrijfs- en bestuurskunde. In 2005 werd hij gemeenteraadslid in Deventer en vanaf 2007 was hij daar VVD-fractievoorzitter. Daarnaast was Poppens vanaf eind 2008 concerncontroller bij de gemeente Enschede. In december 2012 werd hij benoemd tot burgemeester van Wijk bij Duurstede. Tjapko Poppens is getrouwd en vader van 3 kinderen. (Bron: Wikipedia)

De huidige nevenfuncties buiten het lokale bestuur zijn:
Voorzitter Nederlandse Brouwers, bezoldigd
Voorzitter Overlegplatform Bouwregelgeving, onbezoldigd
Voorzitter VVD Regio Midden Nederland, onbezoldigd
Ambassador Wageningen Universiteit & Research, onbezoldigd
Lid Commissie van Advies WSV Ceres, onbezoldigd

Naar de functie van burgemeester van Amstelveen hebben veertien personen gesolliciteerd, vier vrouwen en tien mannen.

bron: RTVA

 

Albert Heijn sticker-spaarboek ‘Verzamel Bijzonder Amstelveen’

4 april 2019

De acht Albert Heijn supermarkten in Amstelveen starten op 15 april 2019 met de stickerspaaractie ‘Verzamel Bijzonder Amstelveen’.

ah_stickerboek-NEWSDETAIL_1.jpg

Albert Heijn vond dat Amstelveen genoeg bijzonderheden had om er een unieke verzamelactie voor te ontwikkelen. Door de vele bijzonderheden uit te werken in 75 verschillende onderwerpen is er een serie ontstaan die voor iedere inwoner van Amstelveen de moeite waard is om te verzamelen. Ieder onderwerp is uitgewerkt in 2 stickers die in het fraai uitgevoerde verzamelalbum ingeplakt kunnen worden. Als alle 150 stickers ingeplakt zijn, is het album compleet. In de onderwerpen komen historie, objecten, bijzondere gebeurtenissen en bekende Amstelveense locaties aan bod. Uiteraard ontbreekt ook de informatie over ieder onderwerp niet in het album.

De actie werd voor Albert Heijn opgezet door het gespecialiseerde promotiebureau Tomorrow in samenwerking met AmstelveenZ.nl en gemeente Amstelveen. Daarnaast levert de Gemeente Amstelveen een Monumentenroute door Amstelveen, die in het hart van het verzamelalbum terug te vinden is. Ook aan de hele jonge Amstelveners is door Albert Heijn gedacht, want naast het verzamelalbum is er een leuke kleurplaat met bijzondere Amstelveense onderwerpen.

In de actieperiode, die loopt tot en met zondag 26 mei (6 weken), verstrekken alle acht AH supermarkten in Amstelveen bij iedere € 10,- aan boodschappen een set van 3 ‘Bijzonder Amstelveen’ stickers gratis. Daarnaast zijn er iedere week actie-artikelen waarbij een extra set stickers gratis gegeven wordt. Het fraaie verzamelalbum wordt door AH in de eerste 2 actieweken gratis verstrekt bij een minimale besteding van €25,-. Uiteraard is het verzamelalbum daarna ook nog te koop in de winkels, maar op is op!

De actie wordt afgetrapt met een kick-off op vrijdag 12 april voor de ingang van het AH filiaal in Winkelcentrum Stadshart. Om 15.00 zal wethouder Herbert Raat het startsein geven voor deze unieke lokale actie. Iedereen die nieuwsgierig is naar deze actie is van harte welkom om aanwezig te zijn. Bij deze kick-off kunnen maximaal 500 aanwezigen het fraai uitgevoerde verzamelalbum als eerste gratis in ontvangst nemen.
bron: Amstelveenz

 

Hudson’s Bay diep in het rood, ondanks goed slot

3 april 2019

Hudson’s Bay Company heeft het afgelopen boekjaar afgesloten met een nettoverlies van 542 miljoen Canadese dollar (362 miljoen euro). Een goed laatste kwartaal, waarin het warenhuisconcern 286 miljoen dollar winst boekte, kon dat niet voorkomen.

Hudsonbay.jpg

Het verlies is wel iets teruggelopen ten opzichte van 2017, toen het Canadese bedrijf 581 miljoen dollar in het rood stond. Toen boekte de warenhuisketen ook al een winst in het laatste kwartaal, van 84 miljoen dollar. Dat betekende destijds het eerste kwartaal sinds twee jaar tijd dat met een positief resultaat werd afgesloten.

De omzet van Hudson’s Bay is in het afgelopen boekjaar, dat liep tot februari, gedaald van bijna 9,5 naar iets minder dan 9,4 miljard dollar. Het concern herstructureerde vorig jaar zijn Europese activiteiten, via een joint venture met het Duitse Karstadt. Het combineren van beide bedrijven kostte het retailconcern 194 miljoen dollar. Daarentegen droeg de fusie 88 miljoen dollar bij aan het aangepaste bedrijfsresultaat (ebitda) in het vierde kwartaal.

Specifieke cijfers over Nederland zijn niet bekendgemaakt. Eind vorig jaar lekte uit dat de warenhuisketen in ons land tachtig miljoen euro in het rood stond. Hudson’s Bay opende vorige maand zijn laatste twee warenhuizen in Nederland. Met de openingen in Amstelveen en Utrecht staat de teller op vijftien winkels. 
bron: Retailnews

 

Blokker en Big Bazar verkocht aan eigen ceo

2 april 2019

Michiel Witteveen is de nieuwe eigenaar van winkelketens Blokker en Big Bazar. Dat heeft Blokker Holding bekendgemaakt, zonder financiële details te melden.

blokkernieuwe.jpg

De management buy-out is de uitkomst van een verkoopproces dat vorig jaar in gang werd gezet. Met deze voorgenomen overname behouden de winkelformules hun 'prominente positie in het straatbeeld in Nederland en België en betreden ze een volgende fase in hun rijke geschiedenis', klinkt het.

Nadat door de familie Blokker in december een formeel verkoopproces voor de winkelformules was gestart, hebben in de afgelopen maanden verschillende potentiële kopers zich gemeld. De aandeelhouder was op zoek naar een 'ondernemende koper' die op basis van de geformuleerde businessplannen de verlieslatende formules weer naar winstgevendheid en groei kan leiden. In het afgelopen jaar is naar eigen zeggen de eerste fase van dit plan bij de Nederlandse winkels van Blokker al tot uitvoering gekomen, wat tot de 'eerste voorzichtige successen heeft geleid', met een groei van het aantal klanten en hogere omzetten.

Het overnamevoorstel van Witteveen voldeed volgens Blokker het beste aan de voorwaarden die aan de nieuwe eigenaar werden gesteld. Als onderdeel van de transactie levert de familie een financiële bijdrage voor de succesvolle realisatie van 'de volgende fase van ontwikkeling van de formules'. De winkelformules hebben gezamenlijk 474 eigen winkels en 77 franchisewinkels in Nederland en 139 winkels in België en Luxemburg. Het holdingbedrijf en Marskramer maken ook deel uit van de voorgenomen transactie.

Bruidsschat

Witteveen had van de eigenaarsfamilie de taak gekregen Blokker te verkopen, maar deed dat volgens bronnen van De Financiële Telegraaf op een manier waardoor veel financiële partijen afhaakten. Bij de verkoop is het vastgoed niet inbegrepen. Witteveen zou een ‘bruidsschat’ van 280 miljoen euro meekrijgen. Een deel daarvan zou via huren terug kunnen vloeien naar de familie Blokker, die via investeringsvehikel HB Capital nog ongeveer twintig procent van de panden bezit.

Eind februari bleek dat het aantal gegadigden voor Blokker was teruggebracht van twaalf tot vijf. De familie beloofde een koper een bedrag mee te geven in ruil voor investeringen en behoud van het winkelbestand. Blokker heeft nu nog zo’n vierhonderd winkels in Nederland. De retailer maakt dit jaar naar verwachting nog tientallen miljoenen euro’s verlies. De leiding verwacht in 2021 weer winst te kunnen maken.

Witteveen is sinds het vertrek van Casper Meijer, een jaar terug, waarnemend ceo van Blokker. Met de verkoop komt de winkelketen na meer dan 120 jaar in andere handen. Eerder deed moederconcern Blokker Holding de ketens Leen Bakker, Intertoys en Xenos al van de hand.

bron: Retailnews

 

Vonk & Vloer Luxaflex Inspiration dealer van het jaar in regio

29 maart 2019

vonk en vloer.jpg

Vonk & Vloer is uitgeroepen tot Luxaflex Inspiration dealer van het jaar voor de regio Amstelveen.

Traditiegetrouw kiest Luxaflex in het voorjaar de 'Dealers van het Jaar'. Deze titel wordt verleend aan Luxaflex Inspiration dealers die het merk uitmuntend voor het voetlicht brengen bij hun klanten en zich onderscheiden op het gebied van advies, service, marketing en klantgerichtheid.

Omdat Luxaflex sterk gelooft in Ondernemers die de regio waarin ze actief zijn kennen als hun broekzak en daardoor optimaal in kunnen spelen op de behoeftes en wensen van hun afnemers, worden de titels regionaal verleend.

Vonk & Vloer is uitgeroepen tot Inspiration dealer van het jaar voor de regio Amstelveen. Het gedreven ondernemerschap van Vonk & Vloer het onderbouwde advies en het persoonlijke klantcontact zijn, naast een positieve en open relatie met leverancier Luxaflex Nederland, de voornaamste redenen geweest om Vonk & Vloer te kronen tot Luxaflex Inspiration dealer van het jaar.

Luxaflex Inspiration Dealers beschikken over een totaalpresentatie van de verschillende Luxaflex raambekledingsproducten. Inspiration dealers zijn geïnformeerd over het volledige gamma van Luxaflex-producten en adviseren bij een keuze 'op maat'. Meet- en montageservice is in het algemeen beschikbaar.

 

Cao voor non-foodretailers officieel bindend

20 maart 2019

Praxis Tuincentrum.png

Het Ministere van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de cao voor non-foodretailers vorige week algemeen verbindend verklaard. Hiermee is de cao van toepassing op 170 duizend werknemers en werkgevers in de branche.

In juli vorig jaar werd er al een akkoord bereikt tussen brancheorganisatie INretail, CNV Vakmensen, De Unie en AVV. Vakbond FNV stemde er niet mee in. De cao loopt tot 1 januari 2021 en geldt onder meer voor sport-, mode- en woonwinkels, tuincentra en grootwinkelbedrijven.

Sinds de komst van de cao stegen de lonen met 2,4 procent. De lonen worden nog drie keer aangepast, waarbij ze telkens meestijgen met de groei van het wettelijke minimumloon.

Naast de loonsverhoging is er voor werknemers met een dienstverband van zestien uur of meer een persoonlijk ontwikkelingsbudget van 150 euro per jaar beschikbaar. Verder is er onder meer voor oudere medewerkers een regeling voor duurzame inzetbaarheid en wordt er een proef gedaan met de individualisering van feestdagen.

bron: Retailnews

 

Q-Park opent nieuwe parkeergarage in Amstelveen

19 maart 2019

68c5b6d2-d750-4014-9078-cba51d3a9e44.jpg

Q-Park heeft vandaag een nieuwgebouwde parkeergarage geopend aan het Buitenplein in Amstelveen. De 455 parkeerplaatsen tellende parkeerfaciliteit is volledig geïntegreerd in het, door de Vlaamse architect Frederik Vermeesch gerestylde, voormalige V&D-pand in Stadshart Amstelveen.

Dit pand biedt ook onderdak aan het vorige week geopende Hudson's Bay. De bovenste etage van de parkeergarage is gereserveerd voor de bewoners van het bovengelegen exclusieve woongebouw 'Up Mountain'.

EXPLOITATIE Q-Park heeft de huurovereenkomst gesloten met a.s.r. real estate, dat optreedt namens de eigenaar van de parkeergarage: het ASR Dutch Prime Retail Fund. Q-Park neemt de exploitatie van de parkeergarage voor minimaal de komende 15 jaar voor haar rekening. "Een prachtige locatie", aldus Fred Wilkes, directeur Business Development van Q-Park. "Qua design, uitstraling en kwaliteitsniveau past de parkeergarage helemaal bij ons. Op een A-locatie; midden in het zich volop ontwikkelende stadscentrum van Amstelveen."

Niet alleen is de parkeergarage bij uitstek het startpunt om te shoppen bij Hudson's Bay, ook ligt deze op een steenworp afstand van het winkelcentrum Stadshart, met bekende merken, zoals Zara, G-Star Women, Van Gils, Starbucks, Superdry, Nespresso en het eerste Bose Experience Centre in Nederland.

BESTE Zowel in 2013 als 2015 is Stadshart Amstelveen door de Winkelcentrum Kwaliteitsmonitor uitgeroepen tot 'Beste winkelcentrum van Nederland'. Naast de vele winkels is er een uitgebreid aanbod aan horeca en cultuur, zoals Poppodium P60, Schouwburg Amstelveen, Cinema Amstelveen en het Cobramuseum.

"Ook wat energiebesparing betreft, maken we met Q-Park Buitenplein een volgende stap", vult Wilkes aan. "We hebben zo veel mogelijk spaarlampen en led-verlichting toegepast, die buiten de winkeltijden overgeschakeld worden op bewegingssensoren." Daarnaast is de parkeergarage van alle gemakken voorzien om zo comfortabel mogelijk te kunnen parkeren. Van brede, makkelijk insteekbare parkeervakken tot aan elektrische oplaadpunten en het gemakkelijk in- en uitrijden met je bankpas.

ZEVEN DAGEN PER WEEK Q-Park Buitenplein is 24 uur per dag, zeven dagen per week geopend. Het parkeertarief bedraagt 1 euro per 30 minuten of een gedeelte hiervan. Het maximaal dagtarief is 16 euro. Er zijn diverse soorten abonnementen verkrijgbaar via de website van Q-Park. De andere locaties van Q-Park in Amstelveen zijn Q-Park Stadsplein, Q-Park Schouwburg en Q-Park Handelsplein.

bron: Amstelveens Nieuwsblad

 

CoolCat vraagt faillissement aan, winkel blijft voorlopig opeN

18 maart 2019

coolcat-1132x670.jpg

De Nederlandse divisie van kledingketen CoolCat gaat het faillissement aanvragen. CoolCat heeft ook een vestiging in het Rembrandthof in het Amstelveense Stadshart. De lange zomer en de warme winter zouden het bedrijf -dat al jaren verlies draait- het laatste zetje hebben gegeven. Er wordt wel gekeken of er een eventuele doorstart mogelijk is. De winkels en de webshop blijven daarom tot nader order open.

CoolCat heeft in Nederland 80 winkels. Daarnaast heeft de keten zeventien winkels in België, zes in Frankrijk en twee in Luxemburg.

bron: RTVA

 

'Supermarkten zijn volgend slachtoffer van online'

15 maart 2019

Dertig tot veertig procent van de supermarkten in de Benelux moet in de komende tien jaar zijn deuren sluiten. Door een verschuiving naar thuisbezorging van vooral nieuwe spelers komt de winstgevendheid van traditionele supermarktketens onder druk te staan. Dat blijkt uit een onderzoek van digital consultancybureau Duval Union Consulting, geschreven door voormalig ceo Nils van Dam van Unilever België.

supermarkt winkelwagen.jpg

Supermarkten komen volgens Van Dam onder meer in de problemen door de hoge vaste kosten in de sector, zo’n zestig tot zeventig procent van de omzet. Daarnaast is de nettomarge in de Benelux met gemiddeld drie procent al vrij laag, omdat vooral op prijs wordt geconcurreerd. Grote ketens hoeven daardoor maar gemiddeld zo’n drie procent van hun omzet aan nieuwe spelers te verliezen om hun marge onder de één procent te zien zakken, stelt Van Dam. “Dit betekent dat ongeveer dertig procent van de winkels verlies gaat draaien.”

Foodretail leek tot nu toe geen last te hebben van de verschuiving naar e-commerce en grote ketens openen nog steeds veel nieuwe vestigingen, zegt Van Dam. Maar door de komst van nieuwe spelers en de groei van online, zal die trend volgens hem snel omkeren. Waar ketens als Albert Heijn en Jumbo genoodzaakt zijn kosten te rekenen voor thuisbezorging, kunnen nieuwe toetreders dat gratis doen, omdat ze geen kosten aan bijvoorbeeld fysieke winkels hebben. "Bovendien verdienen ze vooral geld met de data die ze verzamelen en vervolgens doorverkopen aan adverteerders."

Fysieke supermarkten zullen volgens Van Dam alleen nog succesvol zijn in dichtbevolkte gebieden waar ook veel mensen werken. “Dan is het makkelijk om even snel iets te kopen.” Grote XL-supermarkten buiten de stad zullen volgens hem als eerste sneuvelen.

bron: Retailnews

 

Otentic Perfumes opent nieuwe winkel in Stadshart

15 maart 2019

Amstelveen_Store_Render-NEWSDETAIL_1.jpg

Otentic Perfumes opent morgen zijn deuren van een nieuwe parfumwinkel in Stadshart Amstelveen. Otentic Perfumes biedt een uniek geurconcept aan waarbij de consument door middel van een private perfume explore session een parfum kiest dat bij hem of haar past uit de 73 geuren verdeeld over diverse geurstijlen.

Het interieur van de nieuwe winkel op Binnenhof 35 staat voor ingetogen luxe. Tijd, aandacht en persoonlijke service staan in dit winkelconcept voorop. Otentic Perfumes gelooft erin dat ieder mens uniek is en dat daar een persoonlijk gekozen parfum bij hoort.

Geurcompositie

De wereld wordt overspoeld door nieuwe geuren. Met indrukwekkende mediacampagnes, celebrities als ambassadeurs en prachtige flacons proberen merken de consument te verleiden. Alleen waar het daadwerkelijk om gaat, daar wordt steeds minder aandacht aan besteed: de inhoud, hoe verschillende ingrediënten samen een harmonische geurcompositie vormen en wat de persoonlijke voorkeur is van de consument zelf als het om het uitkiezen van een nieuw parfum gaat.

Kies je persoonlijke geur

Otentic Perfumes biedt de consument de mogelijkheid om zelf een parfum te kiezen uit de 73 geuren verdeeld over verschillende geurstijlen. Otentic Perfumes laat je op een andere, meer persoonlijke manier kennismaken met de wereld van geuren.

bron: Amstelveenz

 

Honderden klanten getuige van officiële opening Hudson’s Bay

14 maart 2019

Warenhuis Hudson’s Bay aan het Buitenplein heeft vandaag officieel haar deuren geopend. Honderden nieuwsgierige bezoekers namen een eerste kijkje in het warenhuis, dat intrek heeft genomen in het voormalige V&D-pand.

Klokslag tien uur ’s ochtends werden de deuren geopend door Hudson’s Bay-medewerkers, burgemeester Bas Eenhoorn en locoburgemeester Herbert Raat. De eerste klanten werden verwelkomd met kortingsacties, donuts en entertainment. Iets later dan verwacht, want eerdere plannen om eind 2018 open te gaan werden niet gehaald.

Het warenhuis richt zich vooral op kleding en accessoires uit het luxere assortiment, maar heeft een prijsniveau dat lager ligt dan concurrent de Bijenkorf. “We hebben merken met een sympathieke instapprijs, maar ook uit een exclusiever segment”, vertelt storemanager Jeroen Joosten. “We bieden voor ieder wat wils, en richten ons vooral op mode, cosmetica, schoenen, tassen, en spullen voor in huis.”

De winkel heeft een industriële uitstraling gekregen, met een open plafond en veel zichtbaar beton. De winkelvloer bevind zich op de begane grond en eerste verdieping. Op de tweede en derde verdieping heeft het Nederlandse hoofdkantoor van Hudson’s Bay intrek genomen, en is niet toegankelijk voor klanten.

De Nederlandse tak van het Canadese warenhuis staat er niet goed voor. In 2018 werd er ruim tachtig miljoen euro verlies geleden, en het is nog altijd de vraag of het lukt het tij te keren.

bron: RTVA

 

Speelgoedketen Intertoys gaat in afgeslankte vorm verder

8 maart 2019

Intertoyslogo.jpg

Er is hoop voor in ieder geval een deel van de winkels van het failliete Intertoys. De Portugese investeerder Green Swan maakt met een deel van de winkels een doorstart. Wat dit voor gevolgen heeft voor de vestiging in Amstelveen, is nog niet bekend.
Green Swan wil ongeveer 220 winkels openhouden. Of dat aantal ook gehaald wordt, is onder meer afhankelijk van verdere onderhandelingen met verhuurders en franchisenemers. Green Swan wil een deel van de eigen winkels aan franchisenemers verkopen.
Intertoys heeft nu 286 eigen winkels, waarvan ruim de helft openblijft, en twee distributiecentra. Daarnaast zijn er honderd filialen van franchisers. Die moeten nu beslissen of ze zich bij het nieuwe Intertoys aansluiten. Meer zekerheid daarover verwachten de curatoren in de komende weken.

Voor 91 Intertoys-winkels valt sowieso het doek. Die gaan half mei dicht. Zaterdag wordt bekendgemaakt om welke vestigingen het gaat en dan begint in die filialen de opheffingsuitverkoop. Speelgoedketen Intertoys ging eind februari failliet, onder meer door aanhoudende zware marktomstandigheden. Naast de toenemende concurrentiedruk van webwinkels snoepten ook andere winkels als Kruidvat en Action klanten af van de keten.

bron: ANP

 

Hudson's Bay Amstelveen opent op 14 maart 2019

4 maart 2019

Rijnboutt-Hudsons-Bay-Amstelveen-NEWSDETAIL_1.jpg

Het gaat dan toch echt gebeuren: op 14 maart 2019 opent Hudson's Bay de deuren van haar nieuwe warenhuis in het Stadshart Amstelveen.

De opening van het nieuwe warenhuis wordt feestelijk gevierd met diverse activiteiten en speciale openingsaanbiedingen om gasten kennis te laten maken met het nieuwe warenhuis.

Feestelijke opening

Op 14 maart om 10:00 uur wordt het nieuwe warenhuis officieel geopend. De openingsceremonie zal worden uitgevoerd door burgemeester Eenhoorn, wethouder Raat en storemanager Jeroen Joosten. De opening wordt gepresenteerd door stylist Fred van Leer. Op het Buitenplein zal de band Brassta La Vista live spelen, en op het moment van opening wordt er confetti de lucht ingeschoten met tweehonderd gouden tickets. De gelukkige winnaars vangen een giftvoucher variërend in waarde van 10 tot 500 euro.

Verkennen

Na het officiële openingsmoment wordt het publiek uitgenodigd om het warenhuis te komen verkennen. De opening van Hudson's Bay Amstelveen zal tot en met zondag 17 maart worden gevierd met vele leuke activiteiten en speciale openingsaanbiedingen. Bovendien ontvangt iedereen die member wordt tijdens het openingsweekend op veel merken 10% korting. Daarnaast kunnen gasten genieten van een gratis kopje koffie en een heerlijke donut. "Als speciale gast is Nijntje aanwezig om haar allergrootste kleine fans te ontmoeten", aldus storemanager Jeroen Joosten.

Over Hudson's Bay Amstelveen

Het nieuwe warenhuis in Amstelveen heeft een urban look & feel: 'De bestaande industriële architectuur van het pand is behouden gebleven, waardoor de aandacht nog meer uitgaat naar de uiteenlopende collecties. Een volledig nieuw lichtplan draagt ook bij aan de warme, moderne sfeer in het warenhuis. Het aanbod is verder aangepast aan de wensen en behoeften van het Nederlandse winkelpubliek. Hierbij is gebruik gemaakt van opgedane kennis en de feedback van onze gasten. In het nieuwe warenhuis is veel ruimte gecreëerd voor fashionmerken zoals Y.A.S, Na-Kd, Selected, Calvin Klein Jeans, Superdry, en Tommy Hilfiger. Op de parterre is een uitgebreide cosmetica-afdeling met onder andere een MAC-counter en een uitgebreid cadeau-assortiment in de Gift Boutique. Verder heeft Hudson's Bay Amstelveen een aangepaste home collectie, met merken zoals Vandyck, Iittala en Villeroy & Boch', meldt het warenhuis.

bron: Amstelveenz

 

Meld uw favoriete ondernemer aan voor de verkiezing 2019-2020

1 maart 2019

Tot 1 juni kunt u uw favoriete ondernemer aanmelden voor de Amstelveense Ondernemer van het Jaar verkiezing. Ondernemers kunnen meedoen in de categorieën ZZP, Startup, MKB tot 50 medewerkers en MKB vanaf 50 medewerkers. Op vrijdag 15 november, de Dag van de Ondernemer, wortdt afgesloten met een feestelijke Grande Finale bij KPMG. Dan worden de winnaars in de verschillende categorieën, de Publieksprijswinnaar en de Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2019-2020 bekend gemaakt.

Winnaars van de vorige editie

Weet u het nog? Wie de titel de vorige keer in de wacht sleepte. Boekhandel Libris Venstra werd Ondernemer van het Jaar en winnaar in de categorie tot 50 werknemers. Sparkholder won in de categorie Startups en Centralpoint in de categorie grootbedrijf. KOK Advies was de absolute Publieksfavoriet. De verkiezing en het behalen van de titel heeft hen, naar eigen zeggen, veel gebracht: naamsbekendheid, nieuwe klanten, aangescherpte doelen en focus én nieuwe energie.

Waardering voor het Amstelveense MKB

Met de verkiezing willen de initiatiefnemers Gemeente Amstelveen en Ondernemersvereniging Amstelveen het Amstelveense MKB de waardering geven die zij verdienen. Wethouder Economische Zaken Floor Gordon: “Amstelveen heeft meer dan 10.000 ondernemers met een grote verscheidenheid. Ik heb al verschillende bedrijventours gedaan door Amstelveen en al veel mooie bedrijven bezocht. Daar heb ik de inzet, ondernemerskracht en betrokkenheid van onze ondernemers mogen ervaren. Bent u zelf zo’n betrokken en bevlogen ondernemer. Geef je dan op voor de Ondernemer van het Jaar Verkiezing. Meld je nu aan!”

Selectiecriteria

Elke onderneming die gevestigd is in Amstelveen maakt kans op de titel. Elke deelnemer die door de eerste selectie komt kan dit jaar sowieso meedingen naar de Publieksprijs.

Zonder partners geen verkiezing

Wij zijn verheugd dat wij ook deze editie weer mogen rekenen op de steun van Rabobank Amstel en Vecht, KPMG, AmstelveenZ en de Loogman Groep. En dat ook Centralpoint, de winnaar grootbedrijf van vorig jaar, heeft besloten om een substantiële bijdrage te leveren. Met deze partners gegarandeerd weer een groot succes.

Meld direct een ondernemer aan

 

Wethouder Floor Gordon op Bedrijventour door Amstelveen

27 februari 2019

Bezoek_Winkelcentrum_Kostverlorenhof.jpg

Op maandag 25 februari 2019 was Wethouder Economische Zaken Floor Gordon op bedrijventour door Amstelveen. Tijdens de bedrijventour bezocht de wethouder een aantal bedrijfsverzamelgebouwen in Amstelveen en bedrijven die gevestigd zijn in die businesscenters. Ook bezocht zij het 4-sterren appartementenhotel Cityden The Garden.

Wethouder Gordon: ”We bezoeken bedrijven om te horen wat er leeft en om te kijken of we het ondernemersklimaat nog verder kunnen verbeteren. Vaak komen onderwerpen als bereikbaarheid, parkeren en ruimte voor ondernemen aan bod.”

Amstelveen maakt een sterke groei door in businesscenters. Veel bedrijven willen namelijk kant en klare werklocaties. Op de bedrijvenlocatie Kronenburg heeft Merkspace onlangs zijn eerste vestiging in Amstelveen geopend en in april 2019 zal Nest een tweede vestiging openen. Regus heeft een nieuwe vestiging in de Parktoren in het Stadshart en in april ook een vierde vestiging op Kronenburg. Officez is geopend in The Garden, eveneens in het Stadshart.

De bedrijventour ging van start bij bedrijfsverzamelgebouw De Gondel waar 40 MKB-ondernemers zitten. Wethouder Floor Gordon en Darshan Sloot, directeur Ondernemersvereniging Amstelveen kregen een rondleiding in het gebouw en spraken met Noortje van Zomeren van Color Business Center en met Bas Hertz, CEO van D&B Facility Group, dat ook in het gebouw de Gondel zit. D & B Facility heeft meer dan 1000 medewerkers en levert facilitaire diensten, zoals beveiliging, receptie en catering door heel Nederland.

Daarna bezochten ze het appartementenhotel Cityden The Garden aan de Van Heuven Goedhartlaan in Amstelveen dat net twee weken open is. Directeur Peer Aldenhoven en General Manager Jorg Lammers exploiteren 89 hotelappartementen met Studio’s, één slaapkamer en twee slaapkamer appartementen. Dit gedeelte van Amstelveen vormt samen met Hudson’s Bay steeds meer een onderdeel van het Stadshart. Ook hebben ze vergaderlocaties en een groot restaurant. Doordeweeks hebben ze veel businessreizigers uit Japan, Amerika, Engeland en Duitsland die bij internationale bedrijven in Amstelveen werken en in het weekend toeristen.

Samen met Anneke van Dijk, voorzitter van de Vereniging Amstelveense Detailhandel, gingen ze ook in gesprek met Attilla Meulenbelt en Vivian Grünberg vertegenwoordigers van Bedrijven Investerings Zone (BIZ) Winkelcentrum Kostverlorenhof. Gesproken werd onder andere over de verbeteringen in de omgeving die de BIZ gaat doorvoeren, over rookvrije entrees, de wens tot een publiek toilet en het efficiënter en gezamenlijk inzamelen van afval."

Aan het einde van de bedrijventour werd een bezoek gebracht aan businesscenters Merkspace Kronenburg aan de Prof. W.H. Keesomlaan in Amstelveen. Daar werd gesproken met Head of Sales & Operation Gil Yarden. Dit bedrijf heeft nog ruimte om te ondernemen. Hier kunnen bedrijven grote of kleinere ruimte huren of samenwerken met andere ondernemers in een open ruimte. Samen met het Ammonite Hotel heeft Merkspace een shuttlebus voor een snelle verbinding naar de tramhalte en wordt het restaurant in Merkspace-gebouw gerund door Ammonite.

Wethouder Gordon: "Het bedrijfsverzamelgebouw Merkspace en naastgelegen hotel Ammonite zijn prachtige toevoegingen aan Kronenburg. Beide partijen hebben kosten noch moeite gespaard om tot een bijzondere en kwalitatief hoogwaardige inrichting te komen. De bedrijven laten tevens zien dat onderlinge samenwerking bijdraagt aan een hogere kwaliteit van dienstverlening aan hun klanten. Naast hotels en nieuwe werklocaties, willen we ook graag jongerenhuisvesting én voorzieningen toevoegen op Kronenburg. Daarmee willen we ook meer verbindingen tussen de kenniscampus en het bedrijfsleven tot stand brengen. Die multifunctionaliteit moet het totale gebied Kronenburg-Uilenstede levendiger en toekomstbestendiger maken.

 

Veel steun voor emotionele eigenaar Intertoys Amstelveen

24 februari 2019

Gemeente Amstelveen heeft vanmorgen bij de opening van speelgoedwinkel Intertoys in Stadshart Amstelveen eigenaar Hans de Groot een hart onder de riem gestoken. De Groot had vanmorgen moeite zijn emoties te bedwingen na de meeste bizarre dag uit zijn loopbaan. Gisteren kreeg hij te maken met (zeer) agressieve klanten, medewerkers die bespuugd werden en diefstal en dat heeft er flink ingehakt bij de ervaren ondernemer.

Met een bos bloemen steekt Gonnie van Rietschoten de Intertoys-winkelier Hans de Groot een hart onder de riem. Hij schiet ervan vol: „Die steun raakt me diep.

Met een bos bloemen steekt Gonnie van Rietschoten de Intertoys-winkelier Hans de Groot een hart onder de riem. Hij schiet ervan vol: „Die steun raakt me diep.

'Ongelooflijk, mensen werden beesten', zei De Groot vanmorgen in een terugblik op gisteren. Hij kon zijn emoties vanmorgen nog nauwelijks in bedwang houden. Wethouder Herbert Raat (VVD) kwam namens gemeente Amstelveen met handhaving ter plaatse tijdens de opening die verder rustig verliep.

Naast de VVD, was ook Gonnie van Rietschoten van politieke partij AVA (Actief voor Amstelveen) ter plekke om haar steun uit te spreken voor De Groot. Van Rietschoten is zelf ondernemer en is zich kapot geschrokken van de berichten gisteren.
Voor de speelgoedwinkel-ondernemer is ook steun uit andere hoek. Collega-winkel Timberland in het Stadshart gaf met een knipoog via social media aan belangeloos schoenen met stalen neuzen en stalen schoenlepels van een meter beschikbaar te stellen, waarmee de medewerkers zich vandaag kunnen beschermen.

Handhaving en politie houden vandaag een oogje in het zeil bij de speelgoedwinkel. Na de opening vormde zich al vrij snel een flinke rij bij de kassa's, maar van agressief gedrag was (nog) geen sprake. Intertoys heeft ook zelf extra beveiliging ingehuurd

bron: Amstelveenz

 

PSD2 van kracht: creditcardtoeslag verleden tijd

20 februari 2019

Tablet betalen.jpg

Retailers mogen voortaan geen toeslag meer rekenen als er wordt betaald met een creditcard. Het is een van de gevolgen van de nieuwe PSD2-betaalwet, die dinsdag in werking is getreden in Nederland.
Tot voor kort mochten winkels, webshops en andere bedrijven de daadwerkelijk gemaakte kosten die zij betalen voor betaaltransacties nog doorberekenen aan consumenten. Zo kwam het voor dat ze een toeslag van twee procent moesten betalen als ze online iets met de creditcard wilden aanschaffen.

Door de invoering van PSD2 kunnen consumenten bedrijven toegang geven tot hun betaalrekening. Daarmee krijgen ze inzicht in de betaalgegevens en kunnen ze op basis daarvan hun diensten aanbieden, zoals het uitvoeren van online grensoverschrijdende betaalopdrachten of het bieden van inzicht in uitgaven en inkomsten in een digitaal huishoudboekje.

Verder gaat PSD2 gepaard met extra beveiligingseisen om de veiligheid van het betalingsverkeer te waarborgen. Zo moeten bedrijven die de nieuwe innovatieve diensten willen aanbieden een vergunning hebben van De Nederlandsche Bank en komen ze onder toezicht te staan.

 

Koper van Blokker krijgt honderden miljoenen mee

17 februari 2019

De familie Blokker wil de partij die de gelijknamige winkelketen overneemt een ‘substantieel bedrag’ meegeven. Het zou gaan om zo’n 250 miljoen euro, zeggen bronnen uit de retail en financiële sector tegenover De Financiële Telegraaf.

blokkerlogo2.jpg

De hoogte van de bruidsschat klopt volgens een woordvoerder niet, al bevestigt hij wel dat de familie bereid is een ‘substantieel bedrag’ te betalen. Blokker is in gesprek met zo’n twaalf kopers, allemaal uit de hoek van private equity. Onder meer de Duitse investeerder Aurelius en het Nederlandse H2 worden genoemd. Grote internationale kandidaten zouden er niet zijn.

Meer dan de helft van de twaalf kandidaten heeft inmiddels een niet-bindend bod uitgebracht, zegt de woordvoerder. Volgens hem zitten er ‘goede partijen’ bij en gaat het niet alleen om kandidaten die fors willen saneren. “De familie wil een koper die bereid is te investeren.”

De meeste bieders willen dat de familie een aandeel in de winkels behoudt, maar die wil dat zelf niet en verkiest in plaats daarvan de koper een fors bedrag toe te geven. Blokker maakt nog altijd verlies, zegt de woordvoerder. “Maar we zijn met een driejarenplan bezig en het gat al veel beter dan in 2017.”

De familie Blokker liet in november weten een nieuwe eigenaar te zoeken voor zijn winkelketen. Daarmee komt er na meer dan 120 jaar een einde aan Blokker als familiebedrijf. Moederconcern Blokker Holding besloot in 2017 al alle overige winkelformules van de hand te doen. Naast Blokker is alleen Big Bazar nog niet verkocht.

bron: Retailnews

 

Intertoys op rand van faillissement

12 februari 2019

Intertoys.jpg

Intertoys heeft dinsdag uitstel van betaling gekregen van de rechtbank in Amsterdam. De surseance heeft alleen betrekking op de Nederlandse activiteiten.
De speelgoedketen, die een jaar terug door Blokker Holding werd verkocht aan Alteri Investors, kampt met 'aanhoudende zware marktomstandigheden'. Zo heeft het bedrijf last van online concurrenten en de verkoop van speelgoed in bijvoorbeeld winkels van Action. 'Op basis van een uitgebreide analyse komt Intertoys tot de conclusie dat een stevige herstructurering van de huidige organisatie noodzakelijk is', luidt de verklaring.

Intertoys-topman Roland Ambruster zegt de onzekerheid voor de circa 3200 medewerkers, honderd franchisenemers en leveranciers te betreuren. "Maar de marktontwikkelingen geven geen ander alternatief", stelt hij.
In november liet hij in het FD weten verschillende maatregelen te nemen om de trend van dalende omzetten te keren. Zo zou het personeel begin dit jaar op een cursus klantgerichtheid gaan en ontwikkelt de retailer meer producten onder eigen merknamen.

Intertoys heeft momenteel zo'n vierhonderd winkels in Nederland en België, die voorlopig geopend blijven. Twee bewindvoerders gaan de komende tijd samen met het management de details van de hervormingen uitwerken.

bron: Retailnews

 

Gemeentelijke nieuwsbrief voor ondernemers in Amstelveen

Nieuwsbrief_gemeente.jpg

11 februari 20129

Wilt u ook op de hoogte blijven van handig nieuws voor ondernemers in Amstelveen? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief Ondernemen van gemeente Amstelveen. Om de twee maanden ontvangt u de nieuwsbrief dan in uw mailbox. Deze keer onder andere nieuws over Ruimte voor ondernemen, over de markt, over de succesvolle Dag van de Ondernemer, de Brexit, over de Visie van de gemeente op hotel- en accommodatieontwikkelingen. Mocht u het niet meer willen ontvangen dan kunt u altijd weer afmelden. Aanmelden kan hier.

 

Retail blijft groeien, maar telt meer faillissementen

8 februari 2019

Ook in de gunstige conjunctuur moeten winkeliers alle zeilen bijzetten. ‘De kritische consument, digitalisering en stevige concurrentie veranderen het straatbeeld en leiden tot grote verschillen’, schrijft ABN Amro in een sectorrapport.

Alkmaar winkelstraat.jpg

ABN Amro voorspelde vorige maand al dat de detailhandel in 2019 en 2020 met twee procent zal groeien. Dat zou betekenen dat de sector zeven jaar op rij groeit. De verkopen in de detailhandel namen tussen 2013 en nu met dertien procent toe. ‘Ook in dit en het volgende jaar hebben huishoudens meer te besteden, waardoor de opgaande lijn in de retail standhoudt’, aldus de bank.

De sector kampt echter met de nodige obstakels, door het veranderende gedrag van de consument. Zo koopt hij steeds meer online, is hij kritischer geworden en hecht hij steeds meer belang aan deskundigheid bij het personeel.

Verder is er sprake van een harde concurrentiestrijd, waardoor de winstmarges dun zijn en de mogelijkheden om te investeren beperkt. ABN Amro verwacht dat het aantal faillissementen in de sector dit jaar met maximaal vijf procent gaat oplopen. ‘De lusten en de lasten worden niet gelijk over alle ondernemers verdeeld’, klinkt het.

Volumegroei per branche

**Bij deze branches gaat om (mutatie in) omzet, bij de andere branches om mutatie in verkoopvolumes

**Bij deze branches gaat om (mutatie in) omzet, bij de andere branches om mutatie in verkoopvolumes

De verschillen in de sector zouden zich uiten op drie niveaus: tussen winkelgebieden, tussen branches en tussen ondernemingen binnen die branches. Zo zijn schoenenwinkels ‘het uitgelezen voorbeeld’ van een branche waaraan de hoogconjunctuur voorbij is gegaan. Hun omzet is sinds 2013 met negen procent gedaald en de afgelopen vijf jaar is ruim een vijfde van alle vestigingen verdwenen. De doe-het-zelf-branche wist juist te profiteren van de economische bloei, geholpen door de opleving in de huizenmarkt. Maar ook in die sector valt de groei de komende jaren naar verwachting lager uit.

bron: Retailnews

 

Vijf redenen waarom stenen winkels winnen

2 februari 2019

Steen groen plant.jpg

Een knuppel in het hoenderhok. Zo is een bijdrage van Hans van Tellingen op RetailTrends misschien wel het best te typeren. Zijn blogs zijn vaak uitgesproken en daardoor een garantie voor reacties, van zowel aanhangers als critici. Zelf praat hij liever over het delen van de echte feiten over de winkelmarkt. Het bewoog de mede-eigenaar van marktonderzoeker Strabo in 2016 al tot het uitbrengen van een boek, onder de veelzeggende naam #WatNouEindeVanWinkels. Meteen liet hij weten aan een vervolg te werken, met nog meer feiten over de retail. En ook de titel van zijn nieuwste boek laat aan duidelijkheid niets te wensen over: ‘Waarom stenen winkels winnen (en webwinkels verliezen)’. We lichten er vijf opvallende conclusies uit.

1. De webwinkel is een sterfhuis

Als je de retail zou kunnen verdelen in een kamp met online optimisten en online pessimisten, dan zit Van Tellingen zonder twijfel in de laatste groep. Waar webwinkels vaak de media halen met indrukwekkende groeipercentages, is hij een bekend criticaster van het verdienmodel van pure e-commercespelers. Regelmatig trekt hij aan de bel over de alsmaar oplopende verliezen, die op den duur de ondergang van veel webwinkels zou betekenen. Ook in zijn nieuwste boek zijn vier hoofdstukken gewijd aan de rol van webwinkels, met veelzeggende titels als ‘Waarom webwinkels schadelijk zijn voor de maatschappij’ en ‘E-commerce is het domste businessmodel ter wereld’. Zo probeert hij te ontkrachten dat webshops duurzaam zijn, door te wijzen op meer verkeerscongestie en gevaarlijke situaties in de binnenstad. Ook zouden ze geen winstbelasting betalen en leidt hun race to the bottom tot lagere prijzen en dus ook tot verlies bij fysieke retailers.

De voorpublicatie van hoofdstuk 14, over de webwinkel als sterfhuisconstructie, leverde vorig jaar op RetailTrends al tientallen reacties op. Zijn beredenering dat geld verdienen met (alleen) webshops een moeilijk verhaal is, slaat vooral aan bij de zelfstandige ondernemers in de winkelstraat. Zij zijn – om met de woorden van Bram Bosch van de gelijknamige sportzaak in Santpoort-Noord te spreken – ‘tien jaar lang door allerlei retailgoeroes voorgehouden dat je een sufferd bent als je geen webwinkel hebt’. Van Tellingen wijst erop dat internetgiganten als bol.com, Zalando en Takeway verlieslatend zijn en dat Amazon alleen winst maakt met clouddiensten en aanverwante zaken.

2. Vrouwen willen winkelen

Zijn eerste boek schreef hij vanuit een idealistisch motief, vertelde Van Tellingen eerder tegen RetailTrends. Behalve dat hij ‘de onzinverhalen van doemdenkers wil ontrafelen’, wil hij ook ‘kansen benoemen die er wel degelijk zijn voor de fysieke retail’. Het eerste hoofdstuk (geschreven samen met vijf vrouwelijke medeauteurs) is bijvoorbeeld volledig gewijd aan de vrouw, bij wie het shoppen volgens hem ‘misschien wel verankerd is’ in het dna. Bijna twee derde van de bezoekers van de winkelgebieden die door zijn bedrijf Strabo zijn onderzocht, is vrouw. Ze verblijven langer dan mannen in een winkelgebied, bezoeken meer winkels en besteden er ook meer. Bovendien hebben ze een beslissende stem in een groot gedeelte van de aankopen. ‘Zolang er vrouwen zijn, wordt er gewinkeld’, is zijn adagium. Maar als hun rol in de retail belangrijker is dan die van mannen, waarom worden de meeste grote retailbedrijven dan geleid door een man? Met meer vrouwen in de directie gaan ze misschien wel betere zaken doen, denkt Van Tellingen. ‘Want vrouwen doorgronden vrouwen beter dan mannen dat kunnen. Verleid de vrouw tot het verrichten van aankopen. Wie kunnen beter doordringen tot de psyche van de vrouw dan vrouwen zelf?’

3. Blurring is een blijvertje

We gaan volgens Van Tellingen steeds beter eten en drinken in Nederland. Er komen steeds meer horeca-units bij en daarbij lijkt het aandeel horeca in de retailomzet toe te nemen. Maar het allerleukste, vindt hij: er wordt steeds vaker ‘gemengd’. Of ‘geblurd’, op z’n Engels gezegd. Winkels verkopen steeds vaker maaltijden en verstrekken vaker drankjes, terwijl sommige restaurants ook producten verkopen. Er komen steeds meer succesvolle initiatieven die als een mix van horeca, winkel en marktkraam gezien kunnen worden, zoals de Markthal en Fenix Food Factory in Rotterdam. Blurring moet volgens hem vanzelfsprekend zijn en alle ruimte krijgen die nodig is. Functiemenging speelt namelijk een belangrijke rol bij de voortdurende nood van de retailer om zich te blijven profileren en positioneren. ‘Het is de kunst je gasten te verleiden om zo lang mogelijk bij jou in de winkel te verblijven. Een hogere verblijfstijd leidt namelijk tot hogere bestedingen. Dat is een feit.’

4. Beleving met betekenis is te verkopen

Als blurring al een ‘jeukwoord’ is, dan is beleving dat helemaal. Maar Van Tellingen ziet er steeds meer consumenten voor betalen. Voor ‘beleving met betekenis’, welteverstaan. Een belevenis is een belangrijk economisch goed geworden, dat je kunt produceren en verkopen. Bijvoorbeeld in de vorm van voedsel en drank, maar ook in de vorm van vermaak. Denk aan winkels met het karakter van een tentoonstellingsruimte en de vele evenementen in de Rotterdamse Koopgoot. ‘De attractie helpt de transactie te realiseren en levert meerwaarde op’, is hij van mening. Hoe zorg je voor betekenis? Door ervoor te zorgen dat de gecreëerde belevenis bij de winkel, plek en klanten past. Het moet ‘authentiek’ zijn, stelt hij. ‘Op een uitgekiende en goed geregisseerde belevenis in een belevingsvolle omgeving volgen ook commerciële successen.’

5. Er is behoefte aan een warenhuis

Wie een winkel van Hudson’s Bay binnenloopt, zou het misschien niet zeggen, maar warenhuizen worden volgens Van Tellingen winnaars. De Bijenkorf bewijst dat je al succesvol kunt zijn en hetzelfde geldt voor Action, dat ook een warenhuis zou zijn omdat je er ‘alles’ kunt kopen. Hudson’s Bay gaat volgens hem gebukt onder arrogantie, kleurloze collecties en onervaren personeel. Met moderne winkels, een groot assortiment en goed personeel wordt zo’n warenhuis wel een succes, denkt hij. Zelfs onder de naam V&D. Nederlanders houden namelijk van grabbelen en graaien tijdens mooie kortingscampagnes als het Prijzencircus. Ze willen acceptabele kwaliteit, voor niet al te veel geld. ‘Met een goede prijs-kwaliteitverhouding ben je in staat om een goede deal met de Nederlander te maken’, is zijn overtuiging. Tachtig procent van de Nederlanders is namelijk te beschouwen als ‘Middenlander’, die hij ook wel de ‘gemiddelde Nederlander’ en ‘vergeten consument’ noemt.

Uitblinken

De fysieke retail is volgens Van Tellingen als branche bezig aan een opmars. De retail was wat in slaap gesukkeld en de economische crisis kwam hard aan, maar een grote bloeiperiode is aanstaande. Deze voorspelling valt ongetwijfeld weer in de smaak bij fysieke winkeliers. Een kanttekening daarbij is dat de overtuiging van Van Tellingen en harde onderzoeksresultaten in het boek soms wat door elkaar heen lijken te lopen. Banken zouden niet meer objectief kunnen kijken naar webshops omdat ze die zwaar hebben gefinancierd, maar deze lofzang over de fysieke winkelstraat komt uit de pen van een winkelstraatonderzoeker. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits alle partijen openstaan voor een dialoog. Daar lijkt het in de discussie over e-commerce nog wel eens aan te ontbreken. Kom er bij Van Tellingen niet mee aan dat ‘de waarheid in het midden ligt’ of dat hij een ‘tegengeluid’ laat horen. Alles is gebaseerd op degelijk, betrouwbaar, wetenschappelijk, waardenvrij en representatief onderzoek, benadrukt hij in zijn epiloog. ‘Wat eerst tegendraads leek, blijkt in de praktijk gewoon uit te komen’.

Voor wie de e-commercediscussie moe is, blijven nog veel hoofdstukken in het boek over. Van Tellingen laat in zijn kenmerkende stijl zijn licht schijnen over meer aspecten die het fysieke retaillandschap raken, zoals het succes van de Markthal, het probleem van Blokker en het nut van de Retailagenda. In het afsluitende hoofdstuk legt hij stapsgewijs uit hoe je van een winkel of winkelcentrum weer een succes maakt. Zo heb je als retailer geen excuus meer om niet uit te blinken in de winkelstraat.

bron: Retailnews

 

Convenant moet zorgen voor veiliger ondernemersklimaat

1 februari 2019

Gezamenlijke foto onderekening convenant PVO 2019-2022-NEWSDETAIL_1.jpg

Wethouder Floor Gordon heeft namens Amstelveen een convenant getekend voor een veiliger ondernemersklimaat in Amsterdam-Amstelland. Het doel van de afspraak met onder meer de politie en het Openbaar Ministerie is om overvallen, winkeldiefstal en cybercrime zo veel mogelijk te voorkomen.

De partners van het Platform Veilig Ondernemen (PVO) hebben het convenant 2019-2022 volgens een persbericht van de gemeente afgelopen woensdag ondertekend. Naast burgemeesters en wethouders van de Amsterdam-Amstelland gemeenten tekenden vertegenwoordigers van ondernemers- en brancheverenigingen, Politie Eenheid Amsterdam en het Openbaar Ministerie het convenant.

Namens Amstelveen tekenden ook de Vereniging Amstelveense Detailhandelsorganisaties (VAD), de Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Amstelland en de Ondernemersvereniging Amstelveen het convenant. Alle partijen willen de samenwerking op het gebied van veilig ondernemen in de regio versterken. Zij streven er naar om ondermijning, overvallen, winkeldiefstal, cybercrime en fraude zo veel mogelijk te voorkomen.

In het afgelopen jaar is de samenwerking in het Regionaal Platform Criminaliteitsbeheersing Amsterdam-Amstelland geëvalueerd. Het resultaat is een voortzetting van de publiek-private samenwerking onder de nieuwe naam Platform Veilig Ondernemen Amsterdam-Amstelland (PVO). De naam PVO sluit aan bij de landelijke benaming. In het convenant staat onder meer dat veiligheid een noodzakelijke voorwaarde is voor een goed ondernemersklimaat en dat er een coördinator veilig ondernemen gaat komen.

bron: Amstelveenz

 

Geen winkelcentrum blijft gespaard van opmars webwinkels

31 januari 2019

webwinkel.jpg

Inwoners van de Randstad gaven in 2018 gemiddeld veertien procent van hun uitgaven uit bij webwinkels. Dat blijkt uit het Randstad Koopstromenonderzoek 2018 van I&O Research en DTNP, waarvoor onder meer ruim vijftigduizend enquêtes zijn afgenomen. Twee jaar eerder lag het online aandeel nog op 11,5 procent. Er blijft een groot verschil tussen de dagelijkse en niet-dagelijkse sector. Het online aandeel van dagelijkse boodschappen is in twee jaar tijd bijna verdubbeld van 1,6 naar 3,1 procent. Voor niet-dagelijkse producten zoals kleding en elektronica steeg de onlineverkoop van 20,6 naar 24,2 procent.

De resultaten lijken er volgens de onderzoekers opnieuw niet op te wijzen dat de verdere groei van bestedingen bij webwinkels op korte termijn zal afnemen. Dat komt mede doordat jongere consumenten relatief vaker bij webwinkels kopen en door het demografisch opschuiven van generaties de groep ‘natuurlijke internetconsumenten’ steeds groter wordt. ‘Er kan dus vanuit worden gegaan dat de bestedingen bij webwinkels vooralsnog blijven toenemen en dat fysieke winkelgebieden de komende tijd met toenemende concurrentie te maken blijven houden’, staat te lezen in het rapport.

Net als twee jaar geleden hebben middelgrote centra (tien- tot veertigduizend vierkante meter) te maken met dalende bestedingen per vierkante meter winkelvloeroppervlakte. Nieuw is volgens de onderzoekers dat ook grotere centra een daling noteren. Zowel de centra tussen de veertig- en zestigduizend als zestig- en honderdduizend vierkante meter kampten met dalende bestedingen. De grote binnensteden van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht weten wel stand te houden, mede als gevolg van hun toeristische trekkracht.

Het rapport wijst erop dat geen enkel centrum de opmars van internet gespaard blijft. Daarbij wordt gewaarschuwd dat de afgelopen twee jaar sprake was van hoogconjunctuur en er toch meer centra onder druk zijn komen te staan. ‘Dit roept de vraag op hoe centra zich weten te houden in tijden van laagconjunctuur’.

bron: Retailnews

 

Winkelcentrum Stadshart in trek bij Amsterdammers

Stadshart-Aveen-NEWSDETAIL_1.jpg

30 januari 2019

In de regio van Amsterdam worden de grootste omzetten gehaald in winkelcentra als het Gelderlandplein in Buitenveldert en het Stadshart in Amstelveen. Dat blijkt uit onderzoek van Marktonderzoek Strabo.

Op basis van het onderzoek meldt Het Parool vandaag dat de omzet van winkels in het centrum van Amsterdam na jaren van groei in 2018 is gestagneerd.

De toename van het toerisme in de hoofdstad wordt genoemd als een van de redenen hiervoor. Amsterdammers zelf gaan in verband met de drukte tegenwoordig liever buiten het centrum winkelen. Het Stadshart kan daar van profiteren. Het feit dat je bij het winkelcentrum in Amstelveen makkelijk kan parkeren, wordt genoemd als een van de redenen voor het succes

bron: Amstelveenz

 

In gesprek met de markt

29 januari 2019

Wethouders Floor Gordon en Herbert Raat spraken afgelopen week met een vertegenwoordiging van de markt in Amstelveen. Net als alle andere belanghebbenden in het Stadshart volgt de markt de ontwikkelingen op de voet. Want veranderingen in de openbare ruimte rondom het Stadsplein hebben bijna automatisch consequenties voor de markt.

vertegenwoordiging van de markt in Amstelveen..jpg

In het gesprek met de vertegenwoordigers van de markt kwamen de mogelijke veranderplannen van Unibail Rodamco aan bod. Beide partijen onderstrepen het belang om de markt te blijven betrekken bij de ontwikkelingen in het Stadshart.

Er gebeurt veel in het Stadshart. Of het gaat om een toekomstige, versmarkt, cultuurstrip of bioscoop. Om korte lijnen te hebben met het Stadshart gaat het college regelmatig om tafel met belanghebbenden in het Stadshart. Zoals nu met bewoners en de vertegenwoordigers van de markt maar de afgelopen periode ook met vertegenwoordigers van de horeca en met winkeleigenaren. De ontwikkelingen in het Stadshart zijn in volle gang. Deze korte-lijnen-overleggen vinden dus meer en meer gaan plaats.

bron: Nieuwsbrief van de gemeente

 

Wethouder steekt winkeliers Groenhof hart onder de riem

21 januari 2019

Groenhof.jpg

De Amstelveense wethouder Floor Gordon (Economische Zaken) heeft woensdag een bezoek gebracht aan enkele winkeliers in winkelcentrum Groenhof.

Aanleiding was berichtgeving over asbest in de bodem waardoor de renovatiewerkzaamheden stilliggen. De wethouder wilde de stemming peilen bij de winkeliers, omdat dit zorgt voor vertraging bij de oplevering van het gehele winkelcentrum. Er was geen sprake van onrust, maar het feit dat de winkeliers hierover niet zijn geïnformeerd door winkelcentrumeigenaar Segesta bijvoorbeeld viel niet goed.

“De ondernemers hebben veel meegemaakt sinds de renovatie zo’n twee jaar geleden werd aangekondigd”, zegt wethouder Gordon. “Het is daarom enorm belangrijk dat zij continue op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen of wijzigingen in de bouwplanning. Dat is ook de reden dat we Segesta hebben aangesproken op het uitblijven van communicatie rond de vondst van asbest. Wij blijven het bouwproces de komende maanden nauwgezet volgen.”

Uit navraag van de gemeente bij de aannemer blijkt dat er ter hoogte van de toekomstige Lidl enige weken geleden asbest is aangetroffen in bekistingsplaten die zijn achtergebleven bij de bouw van het winkelcentrum in de jaren 70. Ook zijn er op een plek asbestvezels teruggevonden in het zand. De grondsanering is inmiddels gestart en woensdag is begonnen aan de laatste fase.

Bij de gemeente is een aanvraag binnengekomen van Segesta voor oplevering van de nieuwe bestrating tussen de Jumbo en de nieuwe entree half april. Dit zou betekenen dat de buitengevel en de Jumbo, zonder onvoorziene omstandigheden, dan gereed zijn. Het gedeelte tussen de Lidl en de nieuwe entree is later klaar, omdat Lidl intern nog moet verbouwen. Hier is twee maanden voor uitgetrokken.

 

tweede bloemenzaak Van der Hooplaan stuit op felle kritiek

20 januari 2019

De voorgenomen komst van bloemenbedrijf Topbloemen leidt tot felle kritiek op de Van der Hooplaan. Volgens het overgrote deel van de ondernemers en klanten draagt de komst niet bij aan de diversiteit van het winkelcentrum en het belang van de kleine ondernemer. Via een petitie, die inmiddels honderden keren is ondertekend, wordt het massaal opgenomen voor Chrissie’s Bloemenkiosk.

De nieuwe bloemenwinkel gaat zich vestigen in het pand waar voorheen fietsenhandel Dijkman zat. De 94-jarige verhuurder was niet bereikbaar voor commentaar, maar volgens ingewijden zou er door een slijterij en een pizzaria ook interesse zijn getoond. Dat de keuze op de bloemenzaak is gevallen bevreemdt veel klanten en ondernemers.

In een reactie laat Topbloemen weten niets te snappen van de ontstane commotie. ,,Wij zijn erg verbaasd, vooral omdat wij door de eigenaar van het pand en de makelaar het pand toegewezen hebben gekregen vanwege het belang en de toegevoegde waarde voor dit winkelgebied. Er waren diverse andere gegadigden die werden afgewezen omdat wij het beste zouden passen en zouden zorgen voor meer winkelend publiek. Met Topbloemen opereren wij in een ander segment dan een bloemenstal. Wij zijn online sterk en sterk met bezorgen. Dit kan prima naast elkaar bestaan, maar dat de stal niet blij is begrijp ik ook. Ik denk dan ook dat wij voor het winkelgebied een mooie aanvulling zijn.”

bron: RTVA

 

Winkeliers financieel zwakker en voorzichtig met verwachtingen

19 januari 2019

shopping bags 3.jpg

Ondernemers in de Nederlandse detailhandel zijn relatief voorzichtig in hun verwachtingen voor 2019. Ze gaan nog wel uit van groei, maar die zal gematigd zijn in vergelijking met 2018, blijkt uit een nieuw rapport van accountantsorganisatie SRA.

Winkeliers rekenen dit jaar op een omzetgroei van gemiddeld 1,7 procent en een winststijging van 2,1 procent. Daarmee zijn hun voorspellingen beduidend behoudender dan die van het mkb als geheel, waarvoor die percentages op respectievelijk 10,6 en 9,3 procent liggen. De voorzichtige prognoses van retailers komen volgens SRA voort uit de verdere groei van het onlinekanaal, de veranderende klantvraag en de toenemende concurrentie.

De financiële positie van de detailhandel is iets zwakker geworden en het aantal faillissementen in de branche is gestegen, blijkt verder uit de analyse. Het percentage van de winkeliers dat aan alle financiële verplichtingen kan voldoen, is gedaald van bijna 76 procent in 2016 naar 75,1 procent in 2017. Hiermee blijft de detailhandel achter bij het mkb-gemiddelde. Desondanks zijn winkelondernemers van plan om in 2019 opnieuw relatief fors te investeren. In de branche rekenen ondernemers op een toename van de investeringen met bijna zeven procent, ongeveer gelijk aan de groeiprognose van het voorgaande jaar. Ook de behoefte aan externe financiering neemt toe, met 6,3 procent.

Detaillisten verwachten verder dat hun personeelskosten dit jaar met ruim twee procent zullen dalen. Dat is opvallend, want de krappe arbeidsmarkt en technologische ontwikkelingen zorgen in alle andere branches juist voor een verwachte stijging van de kosten om vakkundig personeel aan te trekken en te behouden. Een mogelijke verklaring voor de daling is dat winkeliers kijken naar een betere afstemming van de personele bezetting op de piekmomenten en afschaffing van weekendtoeslagen.

bron: Retailnews

 

Schoenmakerij Speetjens vertrekt uit winkelcentrum Groenhof

18 januari 2019

Marcel en Nanny Speetjens

Marcel en Nanny Speetjens

Schoenmakerij Speetjens vertrekt eind januari van winkelcentrum Groenhof. De eigenaren, Marcel en Nanny Speetjens, gaan genieten van een welverdiend pensioen. 'We hebben de afgelopen tijd veel indianenverhalen gehoord, bijvoorbeeld dat we weg gaan vanwege de verbouwing van het centrum, of vanwege de recente vondst van asbest, maar daar is allemaal niets van waar. We hebben simpelweg jarenlang hard gewerkt en de vraag was of we tot ons tachtigste door zouden gaan, of dat we nog gaan genieten.

De vrijkomende winkelruimte zal straks bij supermarktfiliaal Jumbo worden getrokken, dus een nieuwe schoenmaker komt niet in het pand. Nanny: 'We zijn een aantal jaren bezig geweest om opvolging te vinden, maar dat is helaas niet gelukt. Dan moet je op een gegeven besluiten om te stoppen', zegt Nanny.

Speetjens groeide in meer dan drie decennia tot een waar begrip in de wijk en de gemeente Amstelveen. De klantenkring beperkte zich niet alleen tot de wijk; voor velen zal het vertrek van de schoenmakerij een hard gelag zijn. Speetjens draagt de titel Meester Schoenmaker vanwege het grote vakmanschap en de hoge kwaliteit in zowel ambachtelijke als moderne schoenreparaties. Eind januari komt er dan echt een eind aan het avontuur voor Marcel en Nanny. 'Het is een mooie tijd geweest. We willen alle onze klanten oprecht bedanken voor het vertrouwen de afgelopen jaren.'

bron: Amstelveenz

 

Kijkje nemen in het lichaam bij Herba De Kruidentuin

18 januari 2019

Herba.jpg

Eigenaar Ton Stevens en zijn medewerkers voorzien klanten graag van advies over bijvoorbeeld gezonde voeding, voedingssupplementen en vitaminen. Daarnaast heeft Herba De Kruidentuin een uitgebreid assortiment, waaronder thee, glutenvrije producten, vitaminen en supplementen. Zaterdag 19 en vrijdag 25 januari biedt Herba De Kruidentuin de kans om een holistische bodyscan te laten maken. Met deze scan kan 'een kijkje worden genomen in het lichaam'. Alles wordt zichtbaar: van organen tot lymfe, skelet, energie en ontstekingen. Ook blokkades kunnen worden opgespoord en weggenomen.

"Eerder konden mensen bij ons al hun cholesterolgehalte laten testen. Ook hebben we eens iriscopie aangeboden, waarbij aan de hand van het oog wordt gekeken naar de gezondheid en aanleg voor kwalen. De bodyscan past mooi in dit rijtje." De bodyscan is geen medische behandeling, maar behoort tot de alternatieve geneeswijzen. "De scan neemt zo'n 45 minuten in beslag. Vervolgens wordt aan de hand van de scan bepaald welke behandeling nodig is. Dat kan bijvoorbeeld zijn met homeopathische geneesmiddelen, of vitaminen. Ook kan een afspraak worden gemaakt voor een behandeling met de elektrische pulsen. Dit kan helpen blokkades op te lossen. "De elektrische pulsen doen geen pijn. Het is daarom een prettige behandeling. Bovendien geldt: hoe rustiger je bent, hoe beter het werkt."

De gezondheidswinkel zit al 59 jaar op dezelfde plek aan de Van der Hooplaan. Sinds 23 jaar wordt de zaak gerund door Ton Stevens. "Het is een leuke winkel, het adviseren van en meedenken met de klant over hun gezondheid is een dankbare taak. Onze kennis is onze macht." Zijn partner vult aan: "Tel daarbij op onze service. We helpen mensen graag, en als we iets niet hebben, dan bestellen we het. Binnen twee dagen hebben we het dan in de winkel."

bron: Amstelveens Nieuwsblad

 

Hudson's Bay Amstelveen opent voor de zomer

Foto: Rijnboutt Architecten

Foto: Rijnboutt Architecten

16 januari 2019

Hudson's Bay opent als het goed is nog voor de zomer het warenhuis in Stadshart Amstelveen, maar zal vermoedelijk niet het hele omgebouwde V&D-pand gaan vullen. Wethouder Herbert Raat (Stadshart) laat weten dat het warenhuis in de laatste gesprekken met gemeente Amstelveen heeft aangegeven voor de zomer van 2019 te willen openen. Zeer waarschijnlijk gaat de warenhuisketen niet alle etages van het kolossale gebouw vullen. Maar Raat is nog altijd blij met de komst van Hudson's Bay naar Amstelveen, omdat ze het zwaar verouderde V&D-pand een nieuwe invulling hebben gegeven. 'Ze hebben tientallen miljoenen euro's geïnvesteerd in het centrum van Amstelveen, dat is heel belangrijk voor onze gemeente,' zegt Raat. Hij vindt het een goede zaak dat het bedrijf naar de formule gaat kijken en hoopt dat Hudson's Bay een succes wordt.

bron: Amstelveenz

 

Excursie naar Santos-fietsenfabriek

16 januari 2019

Mariëlle en Stefan

Mariëlle en Stefan

BINK Fietsen gaat op 6 februari 2019 op excursie naar de Santos fietsenfabriek in Nieuw-Vennep. Santos-liefhebbers kunnen zich aanmelden voor de excursie. Een selecte groep geïnteresseerden kan mee naar Nieuw Vennep voor een bezoek aan de fabriek. Deelnemers worden daar uitvoerig geïnformeerd over Santos, krijgen een rondleiding en kunnen ook proefritten maken.

Er wordt 6 februari om 9.30 uur verzameld bij BINK Fietsen aan de Amsterdamseweg in Amstelveen om gezamenlijk naar Nieuw Vennep te rijden. De verwachting is dat de groep rond 13.00 uur weer terug is in Amstelveen.

bron: Amstelveenz

 

verbouwing winkelcentrum groenhof vertraagd

15 januari 2019

asbest-groenhof-1132x670.jpg

De verbouwing en uitbreiding van het winkelcentrum Groenhof loopt enkele weken vertraging op. Bij graafwerkzaamheden is asbest in de grond aangetroffen. De hoeveelheid grond, die ongeveer vijf bij twintig vierkante meter beslaat, moet nu worden gefilterd en onder asbestcondities worden afgevoerd. Volgens de heer Alex Huges, algemeen directeur van Groenhof-eigenaar Segesta BV, is er geen gevaar voor de volksgezondheid. ,,Het gaat om hechtgebonden asbest. Dit moet wel volgens de procedures worden afgevoerd en dat heeft vertraging van de werkzaamheden tot gevolg.”

Door de ontstane situatie wordt verwacht dat de verbouwing nog steeds media mei/juni zal worden afgerond.

bron: RTVA

 

gratis scan beveiligingscamera

15 januari 2019

Om verdachten van misdrijven snel op te kunnen sporen en te kunnen vervolgen zijn camerabeelden van groot belang. Meer dan 50% van de beelden kan echter niet door de politie (opsporing) en het Openbaar Ministerie (vervolging) worden gebruikt. De beelden zijn te slecht van kwaliteit.

Met de 9 punten voor excellent cameratoezicht van de politie en het OM vergroot u de kans op geschikte beelden voor heterdaadkracht, opsporing en vervolging. Verhoog de preventieve kracht van cameratoezicht en gebruik bij aanschaf, installatie en onderhoud van het camerasysteem deze 9 punten.

U kunt een gratis scan aanvragen om uw eigen camerasystemen en -opstellingen te laten controleren door het CCV. De scan levert tevens een gratis aanmelding op bij het platform Camera in Beeld, een project van de politie waar ‘Excellent Cameratoezicht’ intensief mee samenwerkt. Wilt u ook een gratis scan om zeker te weten of uw camera voldoet aan de 9 punten? Neem dan contact op met Colin Voetee, mobiel: 06 10 44 78 01.

 

Detailhandel plust ruim vier procent in november

14 januari 2019

winkelstraat.jpg

De Nederlandse detailhandelsomzet is in november met 4,1 procent toegenomen ten opzichte van een jaar eerder. Het verkoopvolume lag 3,2 procent hoger, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. Winkels in de non-foodsector noteerden een plus van 3,8 procent, de sterkste groei sinds afgelopen april. Elektronicazaken groeiden met 6,3 procent het hardst, op de voet gevolgd door schoenen- (5,7 procent) en kledingwinkels (5,6 procent). Doe-het-zelfzaken en winkels in meubels en woninginrichting zagen hun omzet met zo’n drie procent toenemen, terwijl de groei van drogisterijen minimaal was. Alleen winkels in recreatie-artikelen noteerden een daling (1,9 procent). De foodsector boekte in november 2,5 procent meer omzet dan een jaar eerder. Supermarkten groeiden opnieuw harder dan speciaalzaken: 2,8 om één procent. Verder lag de online omzet in november bijna twintig procent hoger dan in november 2017. Pure webwinkels kregen er twaalf procent bij, terwijl multichannel retailers ruim 33 procent meer omzet boekten.

bron: Retailtrends

 

Nieuw: Lockers in het Stadshart

11 januari 2019

kluisjes_lockers_stadshart_amstelveen-NEWSDETAIL_1.jpg

Winkelend publiek in Stadshart Amstelveen heeft sinds kort de mogelijkheid aankopen tijdelijk op te bergen kluisjes. De lockers zijn een nieuwe service voor klanten van het winkelcentrum en bevinden zich op etage - 1, nabij bij de parkeergarage en Albert Heijn Rembrandthof, naast bloemenwinkel Grimbergen.

De kluisjes zijn gratis te gebruiken voor bezoekers die een Personal Shopping Card van het winkelcentrum hebben. Zonder Shopping Card kost gebruik een euro.

bron: Amstelveenz.

 

Opleving bezoek winkelstraat ten einde

9 januari 2019

winkelen.jpg

Na twee jaar van groei is het aantal passanten in de Nederlandse winkelstraten in 2018 teruggelopen. Er waren 1,7 procent minder mensen in de winkelstraten dan een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van Bureau RMC. Hoewel ‘de comeback van de fysieke winkelstraat’ een halt is toegeroepen, betekent de daling van het aantal passanten niet automatisch minder omzet, benadrukt het onderzoeksbureau. Consumenten komen beter voorbereid naar de winkel, door gebruik van websites, apps en andere media. Daardoor zou de conversie en vaak ook het bonbedrag stijgen. Consumenten komen volgens Bureau RMC steeds meer verspreid over het jaar naar de winkelstraat. De drukste maanden waren april, november en december, waarbij Black Friday op 23 november voor de drukste winkeldag zorgde. Uit de passantentellingen blijkt verder dat de zondag steeds belangrijker wordt en ook de maandag in populariteit blijft groeien. Bovendien blijkt de maandag volgens Bureau RMC de beste koopdag: relatief veel passanten gaan op die dag over tot een aankoop. Afgelopen zomer werd al opgemerkt dat de consument de koopavond in de meeste binnensteden weer beter lijkt te vinden. Op donderdag- en vrijdagavond werden respectievelijk drie en dertien procent meer bezoekers geteld dan een jaar eerder. Daarmee is een einde gekomen aan de jarenlange daling van de populariteit van de koopavond.

bron: RetailTrends

 

14 t/m 20 januari handhaving

2 januari 2019

blauwe zone.jpg

De gemeente houdt van 14 t/m 20 januari weer extra controles in de blauwe zones. De blauwe zones bevinden zich in gebieden waar behoefte bestaat aan kortdurende parkeermogelijkheden, zoals dichtbij winkels en gezondheidscentra. Parkeren is daar alleen toegestaan met gebruikmaking van een parkeerschijf.

Om ervoor te zorgen dat blauwe zones gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk kort parkeren, controleert de gemeente Amstelveen (minimaal) éénmaal per maand of mensen zich hier daadwerkelijk aan houden. Handhavers van de gemeente controleren of de regels worden nageleefd en of er niet langer dan de toegestane maximale tijdsduur wordt geparkeerd.´We zetten de handhavingsacties in om efficiënt parkeren mogelijk te maken, niet om zoveel mogelijk boetes uit te schrijven,´ meldt de gemeente in een toelichting. Vandaar dat zij de extra controles ook vooraf aankondigt. Controles op naleving van de blauwe zones in betaald parkeergebieden, zoals bij de winkelcentra Kostverlorenhof en Bankrashof vinden overigens wel ook buiten de ´week van de blauwe zone´ plaats. En wanneer de gemeente meldingen binnenkrijgt over misbruik van de blauwe parkeerzones wordt opgetreden, ook buiten de aangekondigde handhavingsacties.

 

van Kerkwijk piano’s 70 jaar actief

30 december 2018

2018-Frank-van-kerkwijk-piano-bovenzaal-pianos-17-december.jpg

Een Amstelveens familiebedrijf om trots op te zijn. Ambachtelijk vakmanschap en liefde voor muziek en klant vormen de basis van het succes van het bedrijf van de familie Van Kerkwijk. Het bedrijf is in 1948 letterlijk vanuit huis gestart. De familie heeft met creativiteit en doorzettingsvermogen in zeventig jaar een bestendig en gezond bedrijf opgebouwd. Een trouwe klantenkring en de deskundige en trouwe medewerkers vormen een gezonde basis waarop de volgende generatie kan voortbouwen. Naar aanleiding van het zeventigjarig bestaan heeft de familie de bijzondere geschiedenis van dit unieke bedrijf vastgelegd. U kunt de uitgebreide geschiedenis hier lezen.

bron: amstelveenweb.com

 

de beste oliebollen van Amstelveen

28 december 2018

Topkok Peter Lute testte op ons verzoek zeven echte Amstelveense oliebollen en kwam tot de conclusie dat er in onze gemeente geen slechte bollen worden gebakken. Toch is het soms het omrijden waard!

De oudjaarslekkernijen werden in Lute's restaurant De Kruidfabriek geproefd. Als winnaar kwam bakkerij Hulleman op het Westwijkplein uit de bus met een 8,5 als eindcijfer. De oliebollenkraam voor de Albert Heijn in Bovenkerk werd tweede met een 8. De derde plaats is voor de oliebollenkraam tussen de Bolder en winkelcentrum Groenhof met een 7,5. De overige vier kregen een 7. Dat waren Oliebollenkraam Verbruggen, Patisserie Prenger, Bakkerij Renzema en Koolhaas Banket.

bron: RTVA

 

Betaald parkeren wordt in Amstelveen uitgebreid

18 december 2018

Overzicht_Parkeren_aangevuld_met_uitbreidingen2-img.jpg

De gemeenteraad is gisteravond akkoord gegaan met het voorstel om in verschillende delen van Amstelveen betaald parkeren met vergunningen in te voeren. Vanaf het eerste kwartaal 2019

Het gaat om de gebieden Elsrijk Zuid-West (Troelstralaan e.o.), Keizer Karelpark Oost (Ouderkerkerlaan e.o.), Uilenstede, Elsrijk Noord-West (Kruiskerk e.o.), Kostverlorenhof, Bankrashof en Elsrijk Noord (Rembrandtweg – Van Heuven Goedhartlaan). Het doel van het nieuwe beleid is om de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in deze wijken te waarborgen.PDF

bron: Amstelveenz

 

Nieuw winkelconcept Schoonenberg

17 december 2018

Schoonenberg.jpg

Schoonenberg Hoorcomfort opent vrijdag inDordrecht de eerste flagshipstore van zijn nieuwe concept World of Hearing. Daarmee wil de retailer zich onderscheiden van de traditionele hoorwinkels in de winkelstraat.

World of Hearing richt zich op ‘interactieve beleving’, innovatieve hooroplossingen en services voor complexe gehoorproblemen. Het assortiment is ingedeeld in de categorieën nieuwe innovaties, gehoorbescherming en ‘expert solutions’ voor specifieke en complexe gehoorproblemen. Voorbeelden hiervan zijn mensen die last hebben van tinnitus en die in werksituaties gehoorproblemen ervaren.

Schoonenberg noemt zijn nieuwe concept ‘de winkel voor het horen van de toekomst’. Consumenten kunnen er zelf aan de slag met interactieve schermen en in een experience room, waar ze volgens de retailer kunnen leren 'het maximale uit hun gehoor te halen'. De winkel is er volgens Schoonenberg zowel voor slecht- als goedhorenden.Voor het nieuwe concept heeft de retailer zich naar eigen zeggen laten leiden door meningen van klanten over de ideale hoorwinkel. Op basis van die uitkomsten richt de keten zich op ‘onzichtbaar horen’ en komt met een abonnementsservice. Het nieuwe concept is ontwikkeld in nauwe samenwerking met het Zwitserse moederconcern Sonova. De volgende winkel van World of Hearing opent naar verwachting komend voorjaar.

De audicienketen heeft zo’n tweehonderd winkels in ons land. Schoonenberg liet vorig jaar al weten meer te gaan inzetten op innovatie en digitalisering.

bron RetailNews

 

omzetaandeel online onder de 10%

13 december 2018

Online afrekenen betalen.jpg

Het totale marktaandeel van online bestedingen op binnen- en buitenlandse verkoopplatforms bedraagt 9,2 procent. Dat komt neer op 9,6 miljard euro op een totaal van 105 miljard euro aan productbestedingen. Dat blijkt uit de Strabo Online Monitor, waarvoor de retailbestedingen aan producten in ruim vierduizend huishoudens zijn onderzocht.

Het nieuwe onderzoek is een tegenhanger van de monitor van Thuiswinkel.org, die volgens Strabo-directeur Hans van Tellingen tot veel verwarring heeft geleid en het online aandeel continu overschat. De belangenvereniging sprak in de cijfers over het eerste halfjaar over een marktaandeel van 10,2 procent voor online producten.

Het verschil tussen de omzetaandelen zit ‘m volgens Van Tellingen onder meer in de categorie near-food, waarin spelers als Thuisbezorgd.nl en Foodora actief zijn en die Thuiswinkel.org wel meeneemt in zijn cijfers. Daarentegen wordt er in de monitor van Strabo gekeken naar bestedingen bij buitenlandse webshops zoals AliExpress en Amazon. Het online omzetaandeel van 9,2 procent is eveneens inclusief bestellingen die op internet zijn geplaatst en in de winkel worden afgehaald. “Daardoor valt ons aandeel een stukje hoger uit dan je zou verwachten”, aldus Van Tellingen.

Het online omzetaandeel in de niet-dagelijkse sector is het grootst: 15,1 procent. Voor de dagelijkse sector (waaronder supermarkten, drogisterijen en parfumeries) ligt het aandeel op 2,9 procent.

Het online omzetaandeel gaat de komende jaren verder oplopen. Zo geeft dertig procent in het onderzoek aan dat hun onlinebestedingen naar verwachting in de komende twee jaar zullen stijgen, tegenover zes procent die verwacht dat het zal afnemen. Vooral jonge huishoudens verwachten dat hun aandeel gaat toenemen. 

bron: RetailNews

 

dag van de ondernemer 2018

20 november 2018

beeld: Anko Stoffels

beeld: Anko Stoffels

Wethouder Economische Zaken Floor Gordon heeft op de Dag van de Ondernemer verschillende Amstelveense ondernemers in het zonnetje gezet en ze bedankt voor hun lef en doorzettingsvermogen. In Amstelveen werden diverse activiteiten georganiseerd voor ondernemers. Wethouder Gordon ging onder andere langs bij wijkwinkelcentra Groenhof en Van der Hooplaan en bij een ontbijtbijeenkomst van de Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) over ‘Succesvol verbinden’.

Bij wijkwinkelcentra Groenhof ging Wethouder Gordon eerst buurten bij de vernieuwde winkel Groenhof Optiek. Leoniek Faas ontving haar. Wethouder Gordon: ,,Het winkelcentrum wordt nu verbouwd, maar wel met een mooi vooruitzicht. Er komt een Lidl bij, naast de Albert Heijn en de Jumbo. Ook komt er een aantal speciaalzaken bij. Het is een goed draaiend winkelcentrum.”

Ook had de wethouder een ontmoeting met de andere winkeliers in De Bolder. De voorzitter van de winkeliersvereniging Karlo Totri (eigenaar van de kapsalon): ,,De winkels zijn tijdens de verbouwing bereikbaar. Goed dat de gemeente aandacht heeft voor de situatie van het winkelcentrum en ik ben blij dat de wethouder langs komt om de ondernemers een hart onder de riem te steken tijdens de verbouwing. En het gaat straks heel mooi worden.” De winkeliers vroegen o.a. aandacht voor de samenstelling van de wijk, verkeersveiligheid en de relatie met De Bolder.

Bij wijkwinkelcentra Van der Hooplaan had wethouder Gordon een gesprek met Cor Mulder, voorzitter winkeliersvereniging Van der Hooplaan en eigenaar van Martha de Groot. Daarna maakte ze een rondje langs de winkels aan de Van der Hooplaan, waaronder visspecialist H. Schilder, die verschillende landelijke prijzen heeft gewonnen. Cor Mulder: ,,Mooi dat de Wethouder Gordon langskomt en interesse toont in ons winkelcentrum. We zijn een actieve winkeliersvereniging, die allerlei acties voor inwoners organiseert.”

Op de Dag van de Ondernemer hielpen de Gemeente Amstelveen en PIM Noord-Holland innovatieve en duurzame ondernemers verder met groeivragen tijdens lunch-rondetafelgesprekken in het Raadhuis. Tijdens deze gesprekken hielpen adviseurs met een brede kennis van financiering ondernemers verder met concrete vragen over het groeien van hun onderneming.

Wethouder Economische Zaken Floor Gordon: ,,Ondernemers zijn belangrijk voor Amstelveen, ze zien kansen en nemen risico’s, waardoor er banen ontstaan en verbindingen met andere bedrijven en inwoners. Het is inspirerend om ondernemers te spreken. Ze geloven in hun bedrijf, werken ontzettend hard en zijn trots op hun team. Ik vond het ontzettend leuk om vandaag een compliment te mogen geven aan de lokale detailhandel en het MKB in Amstelveen. We mogen trots zijn op ons gezonde ondernemersklimaat. Vanuit het college blijven we ons hier hard voor inzetten.”

bron: RTVA

 

Wintervillage in het stadshart

15 november 2018

Het Stadsplein is van vrijdag 7 december tot en met zondag 6 januari het toneel van de derde editie van Winter Village. Het winterse dorp bestaat uit veertig kerstmarktchalets met een divers aanbod aan feestdagencadeaus, een lekkernijenplein met een echte Duitse Schirmbar Carrousel en de bekende schaatsbaan met entertainment zoals discoschaatsen en schaatslessen voor de allerkleinsten. Op zaterdag 8 december gaat  Winter Village officieel van start met optredens van onder anderen Monique Smit en Justin de Mari en Julia van Helvoirt, bekend van het tv-programma House of Talent. Ook geven jonge kunstschaatstalenten van KVM on Ice een spectaculaire demonstratie op het ijs.

De kerstmarkt is van vrijdag 7 december tot en met zondag 30 december dagelijks geopend van 12.00 tot 20.00 uur. De schaatsbaan is tot en met zondag 6 januari het bruisende middelpunt van alle activiteiten. Schaatsers van alle leeftijden en niveaus zijn welkom. Zo worden er schaatslessen gegeven, zijn er speciale schaatsmomenten voor de allerkleinsten op dinsdagochtend tussen 9.00 uur en 11.00 uur en gaan de ijzers van de vloer bij het discoschaatsen. IJsprinsessen Anna en Elsa brengen de Winter Village traditiegetrouw ook weer een bezoekje op zondag 23 december vanaf 14.00 uur (gratis entree). Ook brengen de Minions dit jaar een bezoek op zaterdag 5 januari om 14.00 uur (gratis entree). Op zondag 6 januari vindt vanaf 12.00 uur het afsluitingsfeest plaats van Winter Village Amstelveen. De entree voor de schaatsbaan bedraagt 7 euro per persoon (voor de duur van 2 uur). Schaatshuur is gratis.

Het Winter Village beschikt ook dit jaar weer over een binnenbar waar bezoekers terecht kunnen voor winterklassiekers als warme chocolademelk en glühwein. Een nieuwe toevoeging is het lekkernijenplein met onder andere een echte Duitse Schirmbar Carrousel. Ook biedt restaurant Winter Village een menukaart met winterse gerechten. Daarnaast is er een nostalgische carrousel, een zweefmolen, en enkele andere attracties.

bron: Amstelveens Nieuwsblad